AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Wachten op nieuws
36
Aziaten waren midden jaren tachtig nog helemaal weg van facelifts; de ene wijziging was nog niet doorgevoerd of de volgende werd al weer aangekondigd. Inmiddels is de levenscyclus van een Japans model bij benadering even lang als dat van een Europese auto. Bovendien zijn het de Europeanen die tegenwoordig verantwoordelijk lijken voor de meest uitbundige facelifts. Zet de duidelijk gewijzigde Ford Focus eens af tegen een minimaal geretoucheerde Toyota Aygo of een Lexus IS. Vorige week bezocht ik de presentatie van de vernieuwde Honda Civic. En ook daar leek het nieuws minimaal te zijn, alle gespierde marketingretoriek om dat te verhullen ten spijt. De Civic voor het modeljaar 2009 heeft geheel volgens verwachting een bijgeschaafd neusje, een iets anders geboetseerd kontje en een hier en daar opgewaardeerde standaarduitrusting. De belangrijkste wapenfeiten betreffen een krachtiger veertienhonderdmotor en een stabiliteitscontrolesysteem dat voortaan iedere uitvoering van de Honda aan boord heeft. Dat is het. En passant meldt de fabrikant dat de Accord diesel voortaan ook met een vijftrapsautomaat geleverd kan worden. Ik voelde mij in eerste instantie enigszins bekocht toen ik met deze schrale oogst terugkeerde uit Frankfurt, waar de 'nieuwe' Civic debuteerde. Maar nader beschouwd ben ik toch niet voor niets geweest. Samen met cameraman Jeroen heb ik de Civic Hybrid – die net als de andere exponenten van de range opgefrist is - voor het eerst vastgelegd op film voor AutoWeek TV, en het is deze auto die voor Honda de gids naar de toekomst zal zijn. Belangrijk genoeg voor een video, dus. De hybride Civic met z'n tussen de versnellingsbak en de benzinemotor ingeklemde elektromotor bereidt als groenste model op het palet van Honda de weg voor een compacte hybride coupé in de geest van de ooit zo populaire CRX, de CRZ, en een nieuwe Insight die onder de Civic particuliere automobilisten moet bekoren. Beide zullen volgens Honda volgend jaar het levenslicht zien. Een jaar later volgt een hybride Jazz. Met het komende bombardement aan hybrides wil Honda uit de schaduw komen van Toyota met de Prius en zichzelf nadrukkelijk op de kaart zetten als leverancier van groene auto's. Er was dus wel degelijk nieuws in Frankfurt, al moeten we er nog even op wachten.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs
Waarom de discussie over 100 km/h op Vlaamse snelwegen weer oplaait
Weblogs
Weblog Bas - Autonoom rijden komt dus wel
Weblogs
Weblog Ken - De Golf II GTI van de Rijkswacht is de coolste Belgische politie-auto ooit
Weblogs