Waarom zien we zo weinig Mazda's?

Mazda 323 Estate
Even terug in de tijd. In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw is Mazda een toptienspeler in de autoverkopen. De Japanners doen vooral goede zaken met de 323 en de 626. De in 1991 geïntroduceerde 626 is een enorm succes, waardoor die auto in 1992 doorstoomt naar een vijfde plaats in de statistieken.
Maar daarna komt de kentering en zien we de 626 langzaam maar zeker wegzakken en ook zijn opvolger, de Mazda6, zorgt niet voor een opleving. Met de andere modellen loopt het ook niet meer zo'n vaart, waardoor Mazda dit jaar niet verder komt dan een 20e positie in de verkooplijst. Ingehaald door Kia en Hyundai zelfs.
En er zijn nog twee Japanse merken die het niet erg succesvol zijn vergaan de afgelopen decennia: Nissan en Mitsubishi. En Honda floreert dankzij zijn hybrides. Ook dit waren serieuze spelers.
Even terug naar Mazda en dan met name de huidige Zes. Naar mijn mening toch wel een van de mooiere auto's in dat segment en ook eentje die erg fijn stuurt. Ik heb 'm de laatste tijd eens extra geobserveerd in het verkeer – hoewel dat niet vaak voorkomt – en kan alleen maar concluderen dat het een fraaie verschijning is. Het interieur is al even smaakvol en uit eigen ervaring weet ik dat de rijeigenschappen tot de top in deze klasse behoren. En met de prijs zit het ook wel snor, net als met de kwaliteit. Kortom, er lijkt maar weinig mis te zijn met deze auto. En toch komt hij dit jaar niet verder dan nummer 70, de Mazda2 tot 98 en de Mazda3 tot nummer 100. Bepaald geen volumemodellen. Hoe kan een merk met zoveel potentie en zulke goede auto's zo ver wegzakken? Marketing? Geen goede milieulabels? Te weinig technologische innovatie? Wie het weet, mag het zeggen!

Lezersreacties (129)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.