Waar zijn die Golfjes nou?
Waar zijn die nieuwe Golfjes nou? Ik rijd een flink stuk Duitsland richting Keulen en ik tel er maar één. Dat verbaast me. De nieuwe is in Duitsland sinds november afgelopen jaar op de markt, het is de nummer één van onze oosterburen. Misschien heb ik er een paar over het hoofd gezien, ze lijken namelijk nogal op hun voorgangers, maar de Autobahn zou zwart moeten zien van die auto's.
Een aanwijzing geven de verkoopcijfers van het Kraftfahrt-Bundesamt. De Golf en Jetta gaan in de jongste Duitse verkoopstatistieken fier aan kop, maar van het VAG-duo werden met 14.943 'Neuzulassungen' in februari 2013 16 procent minder exemplaren afgezet dan in februari 2012. Daarmee zitten ze sterker in de min dan de Opel Astra en Ford Focus, en dat voor twee verse modellen.
Ook interessant is de Hitliste Privatmarkt van Autobild over februari 2013. Met 4.737 gekentekende exemplaren op de eerste plaats, goed nieuws dus zou je zeggen; het trio Golf, Golf Plus en Jetta. Alleen zijn dat er wel 28,6 procent minder dan een jaar geleden.
Je zou kunnen wijzen op de rol van de crisis, op het feit dat de Golf hier zijn eerste plaats deelt met zijn zustermodellen, of de vaststelling dat het Golf-modellengamma nog niet compleet is. Maar de indruk blijft hangen dat het niet helemaal lekker loopt met die Golf VII. In Duitse media ving ik berichten op over de bitchfight tussen VW en een Duitse autoprofessor die beweerde dat VW de nieuwe Golf met extreme kortingen in de markt drukt en dat de Golf-verkoop het grootste dieptepunt sinds 1995 heeft bereikt. Wat er ook te zeggen valt over de meetmethoden van Ferdinand Dudenhöffer (http://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/vw-gegen-dudenhoeffer-golf-zulassungszahlen-sorgen-fuer-streit/7678230.html) - waar rook is, is bijna altijd vuur.
Als de ruis uit de statistieken is en VW zijn hele Golf-gamma heeft gelanceerd, komen we ijs en weder dienende tot de vraag wat het probleem zou kunnen zijn van deze excellente auto. De signalen dat de Golf-hegemonie op losse schroeven staat zijn er, en ze verdienen nadere aandacht. Want als een paal boven water staat: ik zag er te weinig.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.