Vrachtverkeer van de weg

Vrachtfile2
Zeuren over files is langzaamaan zo ontzettend uitgekauwd, dus laat ik vandaag eens met een oplossing op de proppen komen. En die oplossing heeft zich dankzij onze na veertig jaar van ellende in elkaar stortende Hollandse Brug onbedoeld bewezen. Want ondanks dat dit betonnen verkeersdrama vorig jaar plotseling in capaciteit werd gehalveerd, werden de files er amper langer. Simpelweg omdat het vrachtverkeer er niet meer overheen mag.
Moet ik het nog duidelijker uitleggen? In elk geval niet voor iedereen die wel eens op de snelweg komt en ziet hoe twee van die naast voortkruipende pakhuizen een kilometerslange opstopping veroorzaken wanneer ze de microscopische afwijking van hun snelheidsbegrenzers zo nodig moeten beslechten. Afschaffen die begrenzers, of anders een totaal inhaalverbod voor vrachtwagens, zou in elk geval een eerste stap in de goede richting zijn.
Maar waarom halen we dat vrachtverkeer – tenminste dat op de lange afstand – niet helemaal van de weg? Denk eens goed na: dat is toch super-inefficiënt. Per wagon een aparte locomotief met een aparte machinist, wanneer je er ook veertig aan elkaar kunt haken met één poppetje voorin. Als je al het lange-afstand vrachtvervoer over het spoor jaagt, blijft er ineens op de weg meer dan genoeg ruimte over voor de uiteindelijke kleindistributie. Goed, ik ken de verhalen dat vervoer over het water of spoor veel duurder is, maar wees nou eerlijk: áls dat echt zo is, dan klopt er toch iets niet? Zoals ik al zei: veertig wagons in één lint moet toch vele malen efficiënter zijn dan veertig losse eenheden? En als dat niet zo is, misschien moet het geld dat minister Eurlings ter beschikking heeft voor filebestrijding dan niet worden gestoken in spitsstroken, maar in het subsidiëren van railvervoer, zodat het aantrekkelijker wordt van vrachtwagens.
Goed, blijft het argument van de werkgelegenheid over. Maar ik zie de laatste jaren steeds vaker vrachtwagens met een gerenommeerde Nederlandse transportnaam op de zijkant, met Poolse kentekenplaten en ongetwijfeld een dito chauffeur op de bok die voor een minimumloontje per etmaal drie tachograafschijven zwart rijdt. En die zelfde transportondernemers zouden zich nu ineens druk gaan maken om onze werkgelegenheid? Haha.

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.