AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Vind je het gek!
80
Toen Luc onlangs weer eens de minder fijne kanten van het Openbaar Vervoer in Nederland belichtte, moest ik denken aan het tripje dat ik onlangs naar de Heineken Music Hall in Amsterdam maakte. Met een aantal van m'n vrienden vertrok ik vanaf de redactie in Hoofddorp naar Amsterdam Zuidoost om daar lekker van een concert te genieten. Met de trein, zo van 'dan hoeven we niet in de file te staan en misbruiken we ook geen parkeerplek', precies zoals de autoriteiten ons willen aanleren. "Kom met het OV", staat er nota bene op het toegangsbewijs. Dat doen we dus ook niet meer.
Afgezien van de onhandigheid van het OV 1 keer overstappen en minimaal twee keer zo lang onderweg zijn vind ik het niet normaal wat een treinkaartje tegenwoordig kost! Voor een retourtje Hoofddorp – Amsterdam Bijlmer Arena mocht ik – net als al m'n zes vrienden – 7,70 euro aftikken bij de vertrouwde kaartjesautomaat. Zeven euro zeventig! Keer zeven man levert dat bijna vierenvijftig euro aan reiskosten op! Leg mij nu nog eens één keer uit waarom ik er niet voor zou kiezen om (bijvoorbeeld) onze zevenpersoons Duurtest-Scénic vol te laden, per auto naar Zuidoost te hobbelen en voor één tientje de auto onder de Bijlmer BierBunker te stallen. Dan ben ik sneller (mits de files meevallen), aangenamer en veel goedkoper op de plaats van bestemming. Plus dat je veel rapper weer wegbent als je na afloop van het concert met suizende oren de concertzaal verlaat.
Vind je het gek dat mensen het OV laten voor wat het is? Natuurlijk, ik weet ook wel dat het heel duur is om de spoorwegen te laten draaien, maar zo lang de kosten op dit niveau blijven, gaat het in mijn ogen nooit en te nimmer lukken om de mensen uit de auto en in het OV te krijgen. Kijk maar eens naar het succes van de Prius en consorten; als het mensen geld scheelt, zijn ze in verrassende mate bereid om hun principes opzij te schuiven. Ik ben er heilig van overtuigd: als je reizen met het Openbaar Vervoer aantrekkelijker maakt, en dan vooral via het kostenplaatje, alleen dan zal het lukken om verstokte automobilisten van de weg te krijgen. Want de volgende keer ga ik gewoon weer met de auto naar de HMH, en met mij zullen veel mensen zo'n ervaring hebben (gehad). Zit het OV zoals we het nu kennen dan niet volledig op het verkeerde spoor?