Veiligheid voor alles! Of toch niet?

Veiligheidsgordel met airbag
Vanaf 2012 hebben we Europese regels die paal en perk stellen aan de gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark dat een fabrikant in Europa verkoopt. Om aan dit verplichte nummer te kunnen voldoen moet ú zuinige auto's kopen die het hogere verbruik van de zwaarder gemotoriseerde varianten uit het leveringsgamma compenseren. Vandaar dat de industrie ons om de oren slaat met flitsende typeaanduidingen als Ecomotive, BlueEfficiency of Ecoflex. We kijken er niet vreemd meer van op. Alles voor een betere wereld...
Net zo wettelijk verplicht zijn ruitenwissers en knipperlichten. Alleen geen fabrikant roept dat ze op de auto zitten. Nergens zien we fancy typeaanduidingen met de toevoeging SeatBelt-edition, FoglightMotion of BrakeMotive. Terwijl een betere wereld toch bij jezelf begint: als ik moet kiezen ga ik eerder voor m'n persoonlijke veiligheid (en die van m'n passagiers en medeweggebruikers) dan voor iets abstracts als de uitstoot van CO2 en de vermeende daaruit voortkomende opwarming van de aarde. Daarom liever een AirbagLine of IsofixEdition, in plaats van Bluemotion, Greenline, Efficient Dynamics of Econetic. Maar ik vrees dat verbrokkelde achterruitstickers met SIPS (Volvo) en procon-ten (Audi) restanten zijn van de laatste commerciële uitingen in deze richting. Uitstoot is voor de industrie veel interessanter dan veiligheid.

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.