Van 120 naar 100: afremmen of gas liften?

Snelheidsmeter op 100 km/h - ANP

Een busje in complete politie-uitmonstering met daarop de tekst Verkeers Ongevallen Analyse, zoiets valt wel op. Ik reed op de A6 tussen Lelystad en de Ketelbrug. De cruise control van de duurtest-Volvo S60 D5 stond op 130 km/h, dus laten we het op 124 echte kilometers per uur houden.

En zoals dat gaat ontstond er achter het busje van de politie een kluitje auto's, de mannen van de VOA reden iets boven de 120, iedereen bleef erachter hangen. Ook auto's die me kort daarvoor voorbij kwamen. Wat doe je dan? De auto krampachtig tussen het groepje laten invoegen of onverstoord doorrijden en de politiemannen inhalen met een ietsje pietsje te hoge snelheid...
Maar daar was het bord al: 100 km/h! Alsof ze onderzoekers van verkeersongevallen het erom deden. Ze remden (duidelijk zichtbaar door de remlichten) onmiddellijk af naar 100 km/h. Om niet onnodig links te blijven hangen of de auto er op de linkerstrook tussen te proppen liet ik de S60 maar uitrollen om pas voorbij de politiebus naar rechts te gaan en de snelheid afzakken naar iets boven de 100 op de teller.
En ja hoor, meteen kwamen zij mij weer voorbij. Het bordje achterop de bus ging aan: let op uw snelheid.

Bedankt voor de waarschuwing maar remmen zodra er een gebodsbord staat met daarop een lagere maximumsnelheid, mag dat eigenlijk wel? Dat kan toch ook anders? Zo veroorzaak je alleen maar onnodig paniek. Je mag het niet zeggen, maar op die manier blijven de mensen van de VOA in elk geval hun werk houden. Afzakken naar 100 door de rechtervoet te liften lijkt mij echter een stuk veiliger.

Lezersreacties (83)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.