VAG-vraag
Eigenlijk begrijp ik niets van VAG. Ik vat zo bondig mogelijk de redenen van mijn verbazing samen. Zoals jullie weten is Volkswagen AG een Duitse multinational met een aanzienlijke collectie merken in het portfolio. Naast Volkswagen zijn dat Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat en Skoda, plus vrachtwagens en de motorenfabrikant Ducati. Dat gaat opperbest. In 2014 verkocht VAG voor het eerst meer dan 10 miljoen auto's, 4,2 % meer dan het jaar daarvoor.
Begrijpelijk, in die zin dat VAG vaak fijn rijdende en kwalitatief goede auto's maakt en het voor iedereen wat van zijn gading heeft. Het vreemde is dat de volumemerken van het huis soms zo sterk op elkaar lijken dat je je afvraagt waarom ze nog aparte zuilen zouden moeten blijven.
De aandrijflijnen zijn identiek, de bedieningsknoppen zijn identiek, de sfeer is identiek. Ze rijden ongeveer hetzelfde, namelijk goed, en allemaal op dezelfde manier goed, neutraal en strak, niet te hard en niet te zacht. Voor de sportieve types in de range – een Golf GTI, een Audi TT, een Seat Cupra – ligt dat anders, maar ook daar is qua schakel- en rijgedrag de bloedverwantschap voelbaar. Je zou mij als geblinddoekte passagier in een Seat Leon zo kunnen wijsmaken dat ik door een Golf of Octavia was ontvoerd.
Evenmin groot zijn de kwaliteitsverschillen. Hoewel Audi qua precisie en materiaalgebruik de ranglijst aanvoert, hoor je me over de afwerking van Skoda's en Seats niet snel klagen. Het design van de drie is onderscheidend en toch niet. Uiterlijk houd je ze dan wel redelijk makkelijk uit elkaar, aan de stijl van tekenen zie je dat ze verwante genen hebben: ordelijk, geen tierelantijnen.
Toch dicht VAG de drie een eigen, onverwisselbaar karakter toe. Dat volg ik niet. Het bedrijf is als de kledingfabrikant die onder verschillende merknamen één type spijkerbroek verkoopt in de krankzinnige verwachting dat de koper van een Levi's Leon of een G-Star GTI verzaligd uitroept: helemaal mijn stijl!
Ik word gek als iemand om advies vraagt over VAG-auto's. Wat is de beste, hoor ik dan, moet ik aan de Golf of de Octavia, misschien een Leon? Maakt niet uit jôh, zeg ik dan, het is toch één geweldige pot nat, koop wat jij de mooiste vindt. Mij zou het om het even zijn. Ik vind de Leon mooier dan de Golf, maar onderweg maakt het geen donder uit, allebei even prima.
Drie handen op één buik. Je zou denken dat het een onhoudbare situatie is. Nee, dat gaat goed. Meer dan tien miljoen auto's. Ik wou dat iemand het me uit kon leggen.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.