V8 met 't verbruik van een tweepitter

Fiat 500 Twinair

In de recentste uitgave van Auto Motor und Sport staan een paar vergelijkende tests die meteen mijn aandacht trokken: die van de BMW 528i (viercilinder 2.0 turbomotor, 245 pk) versus de BMW 530i (atmosferische 3.0 zes in lijn, 258 pk) en die van de Fiat Panda Twinair (tweecilinder 0.9 turbomotor) tegen de Panda met de goede oude 1,2-liter viercilinder. Insteek van de test: maken die kleine turbomotoren het lagere verbruik dat ze beloven waar? In Nederland wordt de nieuwe Panda om fiscale redenen niet meer als 1.2 geleverd, dus voor ons is deze test minder relevant. Dat de merken BMW en Fiat niet zo'n trek hadden in dit vergelijk, bleek al snel uit het feit dat geen van beide partijen de gevraagde testauto's wilde leveren. Flauw hoor. Maar onze Duitse collega's zijn niet voor één gat te vangen en kregen de gewenste versies via het dealernetwerk.
De uitkomst van de verbruikstest bevestigen in ieder geval mijn vermoeden: in de praktijk ziet het er allemaal een stuk minder rooskleurig uit dan dat de cijfers in de boekjes ons willen doen geloven. Nu is dat bijna altijd zo, maar in dit geval gaat het om de nieuwe generatie turbomotoren. Het testverbruik van de 528i bedroeg 10,8 l/100 km (opgave: 6,5 l), dat van de 530i lag op 11,5 l/100 km (opgave: 8,0 l). Een gering verschil, waarbij vermeld moet worden dat de prestaties van de turbomotor die van de zespitter overtreffen. De Panda Twinair liet een verbruik van 6,9 l/100 km (opgave: 4,2 l) noteren, zijn broertje met 'oude' techniek zat daar met zijn 7,2 l/100 km (opgave: 5,2 l) slechts een fractie boven. Ook in dit geval is het de turbomotor die beter presteert. Bij planken op de Autobahn lust hij beduidend meer dan de eenvoudige viercilinder (11,0 tegen 8,7 l/100 km).
In hetzelfde nummer trouwens nóg een interessant vergelijk, hoewel met een andere insteek. De Peugeot 308 1.4 neemt het op tegen een Golf 1.2 TSI. De laatste is op papier een zuinigheidswonder, in de praktijk blijkt hij flink wat dorstiger te zijn. De Fransoos doet 7,7 l/100 km, zijn Duitse tegenstander neemt met 0,3 l/100 km minder genoegen. Wederom een zeer klein verschil. Grappig: afgelopen zondag reed ik met een stel vrienden in een Mercedes-Benz S 430 (met zeventraps automaat) vanuit München terug naar Nederland. Met de cruise op 160 km/h (ca. 2.500 toeren) bedroeg het gemiddelde verbruik van de V8 11,0 l/100 km. Niet meer dan dat van de Fiat met zes cilinders minder! En dat met drie stevige kerels en hun bagage in een 8 jaar oude auto van 1.775 kg! Oké, in de stad heeft de Fiat de betere kaarten, da's waar.

Lezersreacties (83)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.