AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Uit die mistlamp!

Tijdens oud en nieuw zorgde de combinatie van een lage temperatuur, hoge luchtvochtigheid en vuurwerkrook voor een pak mist dat zijn weerga niet kende. Op sommige plekken slechts tien meter zicht! Dan is het natuurlijk onverantwoord om nog met de auto weg te gaan, zelf een priemende mistachterlamp brandt daar niet meer doorheen.
Anders is het als het, net zoals in de weken voor oud en nieuw, 'normaal' mist; zeg maar ruim driehonderd meter zicht. Mensen grijpen dan vol overgave naar de knoppen van hun mistlampen, zodat je zowel voor als achter je continue zoeklichten de auto in priemen. Niet prettig. Je zou zeggen dat iedereen de regels voor zijn theorierijbewijs tot in den treuren uit zijn hoofd heeft geleerd, maar niets blijkt minder waar. Soms sta je zelfs stil in de file, maar zit je nog tegen twee felle mistachterlichten aan te kijken. Denken die mensen nu echt dat als ze bij driehonderd meter zicht voor mij in de rij staan, ik ze beter zie met die ondingen aan? Ze werken alleen maar verwarrend, omdat remlichten nu minder opvallen. Daarom voor iedereen nog één keer: bij regen, mist of sneeuwval en minder dan tweehonderd meter zicht de mistlampen vóór aan, bij sneeuwval en mist en minder dan vijftig meter zicht de mistachterlamp. Niet eerder.

Lezersreacties (49)

Reageren