AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Tijd voor Dacia
26
Het scheelde maar weinig, of we hadden hier te lande nooit kennis gemaakt met het merk Dacia. Het vierkante bakkie, de rudimentair ogende Logan, die de naam Dacia opnieuw tot leven wekte, was oorspronkelijk bedoeld om de bevolking van zwakke economieën mobiel te krijgen, en te houden. Het zat niet in de planning om 'm hierheen te halen. Maar toen de Koreanen voortvarend, en met succes het gat begonnen dicht te spijkeren dat de Japanse autoproducenten hadden achtergelaten doordat ze hun modellen hebben geüpgraded, besloot Renault in 2005 de Logan toch te gaan voeren op ons continent.
Inmiddels is Dacia op weg een volwaardig merk te worden, met een heus modellengámma. De Logen valt weliswaar niet meer nieuw te krijgen, maar de buitengewoon ruime stationwagonversie van deze auto, de MCV, nog altijd. Inmiddels voert het Roemeense merk ook de opvallend modern ogende vijfdeurs hatchback Sandero, en zelfs een SUV zit in het vat. De Sandero wordt aangeboden tegen een relatief alleraardigst prijsje. De Sandero kent een vanafprijs van nog net geen acht mille.
Goed, al te veel moet je niet verwachten voor dat geld; de Dacia moet het bijvoorbeeld stellen met een 1,2-litertorretje, maar sla eens achtduizend euro stuk bij de concurrentie; moet je toch een segmentje zakken. In deze barre tijden zal menigeen gevoelig zijn voor de avances van Dacia als er een nieuwe auto moet worden aangeschaft. Nu ook onze economie kwakkelt, kan Dacia z'n slag proberen te slaan. Renault, dat ooit twijfelde om Dacia in Europa te introduceren, zal achteraf vast niet ongelukkig zijn met z'n keuze.