Tempo, tempo
De nieuwe Prius loopt 195, 25 kilometer harder dan de vorige. Daarmee wordt een trend bevestigd die ik aan zag komen; de hybridejongens gaan hun spullen opleuken. Ze profiteren van de marges die ze zelf hebben gecreëerd door op milieugebied de knapsten van de klas te zijn. Ze hadden hem nog schoner kunnen maken, zeggen ze, maar dit is wat de klanten wilden; peper en zout. Als je zo ver onder de lopende CO2-normen duikt, kan er qua ecodoelstelling best wat water bij de wijn. De boog hoeft niet altijd gespannen te zijn.
Het toeval wilde dat ik afgelopen week half Europa doorkruiste met een Porsche 911 4S Cabriolet. Volgens de fabriek haalt het meesterstuk op een haar na de 300. Ik geef toe, ik ben ook maar een mens, dat ik dat heel graag wilde rijden. Het is me niet gelukt. Nergens. Zelfs in Duitsland, ooit een paradijs voor Ons Soort Mensen, kwam ik nauwelijks boven de 160 uit. Harder bleek meestal onverantwoord. Ik heb me er maar bij neergelegd. En uitgerekend nu wil Toyota met de nieuwe Prius Porsches inhalen.
De grap is dat veel Prius-rijders dat straks inderdaad zullen proberen. De nieuwe Prius-rijders zijn namelijk allang niet meer de brave vegetariërs die de formule in het zadel hielpen. De nieuwe Prius-rijders zijn de Golf- en de Zafira-jongens die door hun razendsnel vergroenende leasemaatschappijen in een Toyota worden opgeborgen. Ze rijden hun groene schichten zoals ze zich vroeger in hun TDI's verplaatsten: up-tempo. Ik heb er veel voorbij zien komen in mijn Porsche, terwijl ik op de rechterbaan geheel ontnuchterd 1 op 10 reed. Per saldo schoten ze niet harder op dan ik. Bij de tolpoort en de pomp kwamen we elkaar allemaal weer tegen. Maar die 911 hadden ze toch maar mooi even te grazen gehad.
Weg winst.
Ik vind dat Toyota een verkeerd signaal geeft. Ze hadden de Prius niet sneller maar langzamer moeten maken. Dat zeg ik niet om Koos te plezieren; dat zeg ik omdat tweehonderd net zo'n theoretisch tempo is geworden als driehonderd. Ik durf te wedden dat geen hond het merkt, als morgen alle fabrikanten hun modellen stiekem allemaal op 170 begrenzen. Een beetje koppel en een beetje comfort zijn al mooi genoeg, nu we moeten leren leven met het inzicht dat de bomen nooit meer tot de hemel zullen reiken.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.