System fail!

Flitsen in de berm
Ja, ik weet het, ik ben er wat laat mee. Maar ik wilde toch nog even terugkomen op het nieuws van vorige week dat er tijdens een lange snelheidscontrole op de A6 1.900 boetes zijn uitgeschreven. Negentienhonderd. De meeste van jullie zullen de weg wel kennen: kaarsrecht en 's avonds ook lekker leeg. Niet verrassend dat menigeen daar lekker doorblaast. Wel een beetje dom dat als je dan 160+ langs komt zeilen je niet af en toe de radio checkt, naar verluidt heeft BNR al snel de flitser gemeld.
Maar het doel van deze weblog is niet met zijn allen weer eens lekker katten op de graaibrigade of struikroverdivisie. Ik vraag me alleen af of er naar aanleiding van deze cijfers niet eens lampje gaat branden bij het BVOM. Vriend Spee predikt al jaren over het door hem uitgevonden begrip 'relatieve pakkans'. En ondanks zijn herplaatsing doet hij dat nog steeds iedere week in Wegmisbruikers. Zijn doel is mensen door de vele controles zó bang maken, dat we nergens meer te hard durven te rijden. Dat is ook de reden dat we in Nederland nergens gewaarschuwd worden voor flitskasten, in tegenstelling tot elders in de wereld. In Nederland staat er bij het begin van elke snelweg een bord en dat vinden Koos en zijn opvolger genoeg. Maar als er tijdens een controle op de A6, toch een weg waar men vaker controleert, zo ontzettend veel mensen te hard rijden, dan klopt er iets niet.
Het systeem moet afschrikken. Maar denkt men nu echt dat deze mensen vanaf nu zich wel braaf aan de snelheid gaan houden? Als dat zo was reed er al jaren niemand meer te hard. Het systeem faalt volledig, de boete-inkomsten stijgen nog steeds. Daar, ik heb het gezegd. Of je nu wilt of niet, je komt toch weer bij de inkomsten. De overheid vindt het niet erg dat wij te hard rijden. Als we maar betalen. Oh ja, die auto's die gepakt zijn met ruim 170 op die mooie, rechte, lege A6, hadden beter een politicus kunnen bedreigen om zo te proberen ons democratische systeem te ondermijnen. Dan waren ze goedkoper uit geweest.

Lezersreacties (84)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.