AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Symbool van verandering
29
Binnenkort treedt de kersverse Delta van Lancia aan tegen de Volvo V50 en de Seat Leon in een triotest. Dat-ie het direct voor z'n kiezen zal krijgen, is wel duidelijk gezien de tamelijk zware concurrentie. Het is goed voorstelbaar dat de Italianen met gekruiste vingers de lancering van de Delta volgen. De auto móet slagen. Lancia heeft het moeilijk om z'n auto's aan de man te brengen in Nederland, en niet alleen hier. Eigenlijk kan het alleen op de thuismarkt potten breken. Wat niet helpt, is dat de line-up van modellen er al jaren uitziet als een gatenkaas. Ga maar na: de vorige Delta, die in 1993 het levenslicht zag, wordt al sinds 2000 niet meer gevoerd. Al acht jaar lang is het op het Delta-front dus oorverdovend stil. Drie jaar geleden stopte Lancia bovendien met de productie van de Lybra. Daar waar er volumes worden gedraaid, in de middenklasse, geeft Lancia al veel te lang niet thuis. De nieuwe Delta heeft de taak Lancia in de felbevochten hogere middenklasse opnieuw op de kaart te zetten. Voorwaar geen sinecure. Of de auto aanslaat, is zoals gebruikelijk afwachten. De Italiaan heeft ontegenzeggelijk veel dat voor 'm spreekt, maar kent toch ook een aantal minpunten waar-ie last van kan krijgen. Er breekt dus een spannende tijd aan voor de Italiaanse producent. Hoe dan ook, het is het merk gegund dat de Delta Lancia de weg naar boven wijst en z'n naam te gelde maakt. Delta is in de wiskunde immers het symbool van onderscheid en verandering.