Superleague Formula: waanzin, niet kansloos

De Superleague-auto van PSV
Afgelopen weekend was ik te gast bij het debuut een merkwaardige nieuwe raceklasse: de Superleague Formula. Voor wie er nog niet van gehoord heeft: het betreft een kampioenschap met open formuleauto's voorzien van een 750-pk sterkeV12 motor. De coureurs zijn van het niveau GP2 en A1GP met ook oud-Formule1-rijders als Robert Doornbos. De grap is echter dat alle teams voorzien zijn van de kleuren van een voetbalclub. AC Milan, Liverpool, maar ook het Braziliaanse Flamengo, het Chinese Beijng en het Nederlandse PSV hebben een eigen team. Nou ja, eigen... Het zijn gewoon bestaande raceteams als Zaksport die hun auto overspuiten met voetbalkleuren. PSV krijgt betaald voor het ter beschikking stellen van zijn naam. Win-win natuurlijk. Wordt het niets dan heeft PSV alleen maar geld verdiend, wordt het een succes, dan heb je als voetbalclub een nieuw platform voor je sponsors. De hamvraag blijft dus: zijn voetbalfans bereid te juichen voor een raceauto die toevallig getooid is in de kleuren van hun club en verder niets met jouw favoriete team te maken heeft? Ik was heel erg sceptisch, het geheel kwam mij te geforceerd over. Collega Willebrands zette al eerder zijn vraagtekens bij het idee. Maar inmiddels ben ik gaan twijfelen.
De PSV-rijder, de jonge coureur Yelmer Buurman, deed het bijzonder aardig het eerste weekend met onder meer een vierde plaats tijdens race 1. Dit leidde tot enthousiaste reacties op PSV-fora, waar autosport normaal niet aan bod komt. En toen Sevilla (of liever gezegd GTA Motor) tijdens race twee de eerste plaats pakte, sprongen Spaanse journalisten uit die regio juichend op in het perscentrum. Het leeft dus wel. Ik denk dat voetbalfans totaal niet zitten te wachten op een raceteam van hun club. Maar ik denk ook dat als die auto's eenmaal rijden, die fans (of ze nu willen of niet) onbewust toch het raceteam zullen steunen. Clubliefde zit diep. Als je dan als raceklasse 1 procent van de fans van elke club (hoeveel zou ACMilan er wereldwijd hebben? Of Liverpool?) achter de buis weet te krijgen, heb je al meer kijkers dan een GP2 of Formule3-wedstrijd. En dat Chinezen gek zijn van sport hebben we gezien tijdens de vechtpartijen om de laatste olympische kaartjes. Met alleen al Beijng als team boor je een grote doelgroep aan. Ik begin te geloven dat dit zomaar zou kunnen gaan lukken. Ondanks de vrees van autosportfans dat hooligans straks de tribunes bevolken.

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.