Stupide parkeerplannen

Einde parkeren vergunninghouders | Foto: ANP
In Amsterdam zijn ze niet vies van een experimentje of twee om automobilisten de poot dwars te zetten. Het ziet er naar uit dat het hoofdstedelijke autootje-treiteren binnenkort zijn gierende hoogtepunt gaat bereiken: bezitters van een auto die maximaal 110 gram CO2 per kilometer uitstoot krijgen sneller een parkeervergunning dan bezitters van een 'vervuilender' model! Nu vraag ik je...
Discriminatie? Jazeker! Maar als het om auto's en automobilisten gaat, geeft dat niks. Als je een duurdere auto koopt en daarvoor netjes je BTW en BPM afdraagt, word je op de koop toe langs alle kanten gegrepen. Denk maar aan de bijtelling, wegenbelasting en de komende kilometerheffing. Ongelijkheid mag ineens.
En nu is er dus ook het Amsterdamse parkeerbeleid. Voorlopig is het nog een proef die ingaat op 1 april. Vanaf die tijd gunnen de stadsdelen De Baarsjes en Westerpark zichzelf een half jaar de tijd om te ontdekken dat de maatregel niks helpt voor de verbetering van de luchtkwaliteit; want dat is de achterliggende gedachte. Er komen door deze maatregel heus niet minder vervuilende auto's langs in die buurten en de geparkeerde auto's van de vergunninghouders, of het nu een Porsche of Prius is, stoten precies het zelfde uit. Niks namelijk. Iemand die in die wijk woont, rijdt er hooguit de buurt mee in of uit. Die gaat heus rondjes rijden om te kijken hoe mooi De Baarsjes of Westerpark erbij ligt.
Zelf heb ik de gewoonte om bij het boodschappen doen op te letten of ik wel seizoensgroente koop omdat ik het nergens voor nodig vind om het hele jaar door aardbeien en asperges te eten. Krijg ik dan voortaan bij de kassa's van Dirk van den Broek in De Baarsjes en Westerpark voorrang op de mensen die hun karretjes vol hebben liggen met groente en fruit van de andere kant van de wereld, een kilo runderlappen en een paar tabletten chocolade?
Waarom halen we niet meteen de Amsterdamse grachtengordel neer? Een modern Vinex-huis is veel energie-efficiënter dan die ouwe zooi. Goed voor de verbetering van de luchtkwaliteit, als je 't mij vraagt. Wel gauw doen, want in 2010 komt het historische centrum misschien op de werelderfgoedlijst en dan kun je het niet meer zomaar slopen.
Maar niks van dat alles. Als de gemeente Amsterdam denkt aan 'milieu' komen ze niet veel verder dan een beetje autootje treiteren. Zelfs Schiphol dampt nog gewoon op de zelfde manier door als het altijd heeft gedaan. Hoor je nooit iemand over.

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.