Stretched
Idioot hoe selectief de premiumbrigade zijn markten bedient. Wat de betere middenklasser op witte raven als i40 en Superb na maar niet op orde krijgt is beenruimte. Kort door de bocht mag je zeggen dat die auto's achterin vaak claustrofobisch zitten. Je rijdt als achterpassagier als in een tweedeklascoupé van de NS draaglijk bekneld van A naar B. Hier laten ze je gewoon creperen. Er van uitgaande dat het predikaat 'vierpersoons' geen wassen neus is blijft dat raar, helemaal als je ziet hoe dienstbaar in het verre oosten onze jongens het probleem oplossen. Voor China verlengen ze 3-series, A4's en S60's tot het haring-ton-gevoel is weggerekt. Waarom doen BMW, Audi en Volvo dat? Omdat de markt het vraagt. De betere Chinees laat zich graag chaufferen. Hier niet dan? Waarom krijgen we hier wel verlengde A8's, S-klasses en 7-series maar geen 3 Lang? Natuurlijk, wij rijden liever zelf. Wij daarentegen hebben wat Chinezen minder overvloedig produceren: kinderen. Moeten wij, Nederlandse vaders, uitleggen wat er met Europese kinderen aan de hand is? Als ze klein zijn, zijn hun beentjes te kort om ergonomisch mee te knikken met de zitting. Noodgedwongen strekken zij hun kleine onderdanen tot ze lang genoeg zijn om die kleine Nikes hardnekkig in je rugleuning te laten prikken. Niet erg als je ze naar school brengt, onaangenaam als je vijftien uur onderweg bent naar zuid-Frankrijk. Juist dan heb je iets groters nodig dan een Golf of een gewoon A-Viertje. Daarom kocht ik destijds de eerste Superb, ruimtewonder op het platform van de verlengde Chinese Passat die in zijn Skoda-remake wèl Europa haalde. Groeien je kleuters groter, dan door de groeihormonen in het vlees zo hard dat ze in no time een kop groter zijn dan de gemiddelde Chinees. En benen als zuilen. Die poten ze wel op de vloer, om van een koude kermis thuis te komen. Mijn zoon van zestien, niet eens een reus, kampt al met schoenmaat 46. Ik kan mijn beide pubers geen S60 aandoen, gesteld dat ik nu in de race was voor een nieuwe Volvo. Het blijft gek: tien airbags, alles elektrisch, maar aan de basiseisen voor gezinnen heeft men lak. Gelukkig zijn er nette tweedehandsjes als de S-klasse W140, die zelfs in zijn SWB-versie een kerk op wielen is. Een gouden tip voor de Familie Doorsnee, en door de om zich heen grijpende levensangst nu zo betaalbaar dat het inderdaad niet kinderachtige verbruik bij aankoop al is terugverdiend. De distributieriem houdt, ook dat nog.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.