Steenpuist
Auto's worden afgerekend op hun buitenkant. Het zijn de exterior designers die de credits krijgen. Maar een goed dashboard tekenen is veel moeilijker. De interieurontwerper zit aan alle kanten klem. Het Armaturenbrett is structureel overbelast met displays en navi-schermen, regelbare airconditionings, complexe audiosystemen, plus alle knoppen voor de vele functies die er in de Kevertijd niet waren. Het moet er allemaal op, want de klant wil luxe. Voor de veiligheid moet het bereikbaar en bedienbaar zijn. Het moet goed ogen, want de moderne automobilist is een trendgevoelig mens. Een harmonieus ontworpen dashboard is een wereldwonder.
Peugeot - zie de 508 - is er momenteel erg goed in. Anderen worstelen. Als steenpuisten uitdijende middenconsoles met tientallen knoppen zijn een plaag voor het oog en de pest voor de knieën. De echte bottleneck is het Multimediagebeuren. Steeds groter wordt het multifunctionele toverscherm dat zeker in kleinere auto's, maar niet alleen daar, een sta-in-de-weg is. De logische oplossing - het opklap- of uitschuifscherm - is meestal niet de meest esthetische. In grote Audi's komt het laptop-achtige vertier als een digitaal schoolbord uit de diepten opgerezen, de elegante lijnen van het dash verpestend. Ten behoeve van de afleesbaarheid plaatsen BMW en Mercedes het scherm onder een huif die bij de huidige generatie 3- en de vorige 5-serie, maar ook bij de nieuwe C- en E-klasse de balans van het interieurontwerp ondermijnt. In de nieuwste BMW's is wel een evenwicht bereikt tussen digitale (scherm) en analoge informatie (meters), maar dan nog vraag je je af waarom dat scherm zo groot moet zijn. We hebben de technologie in huis om alle relevante boorddata onder één dak te brengen. Eén combischerm recht voor de neus van de bestuurder moet volstaan. Ik vermoed dat fabrikanten denken dat de koper show wil. Dat is de echte reden waarom BMW de eerste, minimalistische iDrive-formule heeft losgelaten: niet dat BMW-rijders het concept niet begrepen, maar dat ze het saai vonden. Die willen een vliegtuigcockpit met veel knoppen en een vette lichtshow. Nou, die kunnen ze krijgen. Met logica mag het niets te maken hebben, de klant is koning.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.