Spreekverbod

Jaguar C-XF
Recentelijk mocht ik op uitnodiging van Jaguar naar Londen om kennis te maken met de Jaguar XF. Inderdaad, de auto die Jaguar pas later dit jaar onthult. Het gevolg was dat ik een XJ naar een van de buitenwereld afgeschermde plek buiten Londen werd vervoerd. Eenmaal gearriveerd moest ik daar mijn mobiele telefoon inleveren voor het programma überhaupt van start ging, dit om te voorkomen dat er ineens foto's van de auto op het internet opduiken.
Uiteraard geldt er een geheimhoudingsplicht, dus mag ik helemaal niets zeggen over de auto die Jaguar definitief uit het slop moet trekken. Niets over het uiterlijk, niets over de motorisering, zelfs de meest onschuldige informatie moet absoluut onder de journalisten blijven. En ook over het gesprek dat ik had met Ian Callum, een van mijn helden op het gebied van design, moet ik voorlopig helaas mijn mond houden.
Nu is het ook wel eens lekker om niet met slaaptekort de volgende dag te stressen om een keiharde deadline te halen, maar als autojournalist is het erg lastig om alle informatie voor me te houden. Gelukkig duurt het niet heel lang meer tot Jaguar de auto onthult en dan kan ik eindelijk de inhoud van mijn volgeschreven notitieblokje aan de papieren AutoWeek toevertrouwen.
Maar het staat als een paal boven water: de XF is cruciaal voor Jaguars toekomst. Ik heb wel degelijk een duidelijke mening over de kans van slagen van het model, maar ben dus monddood gemaakt. Daarom vraag ik me af: hoe verwachten jullie dat de auto eruit komt te zien en hoe schatten jullie de kansen van de nieuwe Jaguar in?

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.