AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Secuur met matrixborden
69
Bewust mikkend op de filevrije uren op de weg, kun je toch nog behoorlijk vaak verrast worden door een rij stilstaande auto's van enkele kilometers op Neerlands snelwegen. Regelmatig blijft echter geheel onduidelijk waarom een file in de 'daluren' is ontstaan. Matrixborden knipperen op 90... op 70... op 50 km/h, en ja hoor, voor je het weet staan we weer met z'n allen in de rij. Om even later weer vrolijk verder te hobbelen, en vaak binnen de kortste keren zelfs weer de geldende maximumsnelheid te bereiken. Geen ongeval, geen werk aan de weg, geen noodweer, kortom geen vuiltje aan de lucht. Vreemd. Soms branden en knipperen de matrixborden boven de weg ook dat het een lieve lust is, terwijl het verkeer eronder gewoon door raast. Gisterenochtend overkwam het me nog. De matrixborden telden keurig af van 90 naar 50 km/h, maar op het asfalt was niets aan de hand. Alle weggebruikers reden dus terecht doodgemoedereerd door. Begrijpelijkerwijs enigszins weifelend en iets onder de toegestane snelheid, want je weet maar nooit welke hindernis er plotseling toch kan opdoemen. Maar niets doemde er op. Dit voedt de kwade geruchten dat de matrixborden soms zonder aanwijsbare reden expres aangezet worden om het verkeer af te remmen of weggebruikers anderszins te treiteren. Hoewel ik niet zo in een complottheorie als deze geloof, staat het wel enigszins slordig dat de matrixborden branden, terwijl er ogenschijnlijk geen enkele aanwijzing is om ze in gebruik te stellen. Het werkt bovendien gevaarlijke situaties in de hand; verkeersdeelnemers trappen op een onbewaakt moment op de rem om de nieuwe toegestane snelheid zo snel mogelijk in acht te nemen, en omdat ze bevreesd zijn voor wat ze voor zich kunnen verwachten. De gevolgen laten zich raden. Het nut van matrixborden wil ik niet betwisten, die staat buiten kijf, maar enige securiteit bij het gebruik ervan bepleit ik wel. Hun effect kan, zo zien we onderweg, zomaar averechts zijn.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs
Waarom de discussie over 100 km/h op Vlaamse snelwegen weer oplaait
Weblogs
Weblog Bas - Autonoom rijden komt dus wel
Weblogs
Weblog Ken - De Golf II GTI van de Rijkswacht is de coolste Belgische politie-auto ooit
Weblogs