Scoren met de Cruze

Chevrolet Cruze

De Chevrolet Cruze komt eraan, die de Dacia Logan van zijn klasse zou kunnen worden. Binnenkort staat de middenklassesedan met de hilarische vanafprijs van ruim onder de twintig in de paar overgebleven Nederlandse dealershowrooms.

Ik juich zijn komst toe, dat vooropgesteld. Al zou ik er niet dood in gevonden willen worden, hij kan zijn segment democratiseren. Is de Cruze half zo goed als Chevrolet belooft, dan gun ik hem de wereld. Auto's moeten wezenlijk goedkoper worden, punt.

Hoe Chevrolet zich op de aanval voorbereidt, staat in het persbericht dat onder de kop "Chevrolet verkoopteam getraind door toonaangevend Nederlands instituut TTA International" mijn mailbox enterde. Ik spits de oren. Hoe verkoop je een auto, zelfs een goedkope, nu de halve wereld knijp zit? Het laat zich raden. Voet tussen de deur. Weifelaars vriendelijk maar genadeloos klem zetten. Op het beslissende moment de teugels even laten vieren door het slachtoffer een geurig kopje koffie aan te bieden, vervolgens hard ball tot de prooi hangt. Het ouderwetse, keiharde verkoperswerk. Het is oorlog, mannen.
Zo staat het er natuurlijk niet. De toon van TTA blijft opgewekt neutraal. "Tijdens dit 'Train-The-Master-Trainer' programma (TTMT) werd iedere regionale 'Master Trainer' uit de diverse landen in Europa, verantwoordelijk voor de training in eigen land, uitgebreid getraind om de Chevrolet verkoopadviseurs in staat te stellen de klanten de best mogelijke service te verlenen."
Wie tussen de regels door leest, voelt aan zijn water hoe de wind gaat waaien: schouders eronder, borst vooruit. Maar mijn hart brak toen ik dit las: "Een essentieel onderdeel van de trainingsbenadering was 'learning by doing'." Volgens mij doet de IVA-pakkenbrigade, of het strijdperk nu Peugeot of Chevrolet heet, tussen kleuterhoek en koffieautomaat niets anders, met de rug tegen de muur. En als de Cruze qua gat in de markt echt het ei van Columbus is, hoeven de Chevrolet-boys natuurlijk niet op oorlogspad. Dan verkoopt hij zichzelf. De prijs is het bewijs.
Succes jongens.
Het regent. In gedachten zie ik dealerpersoneel langs de A2 verdrietig uit het raam kijken, wachtend op een wonder. Weer breekt mijn hart.

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.