AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Scoren met de Cruze
50
De Chevrolet Cruze komt eraan, die de Dacia Logan van zijn klasse zou kunnen worden. Binnenkort staat de middenklassesedan met de hilarische vanafprijs van ruim onder de twintig in de paar overgebleven Nederlandse dealershowrooms.
Ik juich zijn komst toe, dat vooropgesteld. Al zou ik er niet dood in gevonden willen worden, hij kan zijn segment democratiseren. Is de Cruze half zo goed als Chevrolet belooft, dan gun ik hem de wereld. Auto's moeten wezenlijk goedkoper worden, punt.
Hoe Chevrolet zich op de aanval voorbereidt, staat in het persbericht dat onder de kop "Chevrolet verkoopteam getraind door toonaangevend Nederlands instituut TTA International" mijn mailbox enterde. Ik spits de oren. Hoe verkoop je een auto, zelfs een goedkope, nu de halve wereld knijp zit? Het laat zich raden. Voet tussen de deur. Weifelaars vriendelijk maar genadeloos klem zetten. Op het beslissende moment de teugels even laten vieren door het slachtoffer een geurig kopje koffie aan te bieden, vervolgens hard ball tot de prooi hangt. Het ouderwetse, keiharde verkoperswerk. Het is oorlog, mannen.
Zo staat het er natuurlijk niet. De toon van TTA blijft opgewekt neutraal. "Tijdens dit 'Train-The-Master-Trainer' programma (TTMT) werd iedere regionale 'Master Trainer' uit de diverse landen in Europa, verantwoordelijk voor de training in eigen land, uitgebreid getraind om de Chevrolet verkoopadviseurs in staat te stellen de klanten de best mogelijke service te verlenen."
Wie tussen de regels door leest, voelt aan zijn water hoe de wind gaat waaien: schouders eronder, borst vooruit. Maar mijn hart brak toen ik dit las: "Een essentieel onderdeel van de trainingsbenadering was 'learning by doing'." Volgens mij doet de IVA-pakkenbrigade, of het strijdperk nu Peugeot of Chevrolet heet, tussen kleuterhoek en koffieautomaat niets anders, met de rug tegen de muur. En als de Cruze qua gat in de markt echt het ei van Columbus is, hoeven de Chevrolet-boys natuurlijk niet op oorlogspad. Dan verkoopt hij zichzelf. De prijs is het bewijs.
Succes jongens.
Het regent. In gedachten zie ik dealerpersoneel langs de A2 verdrietig uit het raam kijken, wachtend op een wonder. Weer breekt mijn hart.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs