Schone exoten

Lamborghini Murciélago
Het leuke nieuws komt zoals altijd uit Italië. Ferrari en Lamborghini gaan de bossen redden. Beide exotenbouwers werken aan hybride hardlopers. De Lamborghini-fabriek draait binnenkort gedeeltelijk op zonne-energie, las ik. De angst voor het eco-spook zit er goed in.
Daar is ook alle reden voor. De schoonste Ferrari (de California) komt op een CO2-uitstoot van 306g/km, drie keer zoveel als een Prius; de groenste Gallardo zit op 351. Nog veel smeriger zijn de 599GTB Fiorano (490) en de Lamborghini Murciélago Roadster (500). Zorgwekkende cijfers, waar Europa niet blij van wordt.
Het beeld verandert als je de emissiewaarden afzet tegen de verreden kilometers. Kijk naar het gebruikte Lambo- en Ferrari-aanbod op Autotrack. Van de 18 Lambo's en 136 Ferrari's die nu op de Nederlandse tweedehandsmarkt te koop zijn blijkt maar een enkele auto de 10000 kilometer per jaar te hebben overschreden. Een snelle scan leert me dat hun gemiddelde jaarkilometrage onder de 5000 ligt. Vind het eens gek. Je gaat niet met je 430 Scuderia naar de Aldi.
Als de opgegeven kilometerstanden kloppen, stoot de doorsnee exoot op jaarbasis minder uit dan de veelrijder in zijn lease-Prius: 5000 x 500 is voor het groen nog altijd beter dan 30000 x 100. Bovendien zijn er veel minder Murciélago's dan Priussen. Voor het milieu vormt de exoot dus een marginaal probleem. Je hoeft het als fabrikant alleen maar uit te leggen. Maranello en Sant'Agata Bolognese kunnen beter in goede campagnevoerders investeren dan in groene technologie. Ik vraag me af waarom ze dat niet doen. Misschien vinden ze het beneden hun stand.
PS: Overigens adviseer ik ze hun auto's zo extreem en compromisloos mogelijk te maken. Maak ze zo laag dat ze geen verkeersdrempel overleven, zo listig dat ze amateurs de koude rillingen bezorgen. Er is geen betere manier om enerzijds het gebruik binnen de perken te houden en anderzijds het snob-appeal zo'n boost te geven dat de modellen ongeacht hun prijs en inzetbaarheid als warme broodjes over de toonbank zullen blijven gaan. Dat er vervolgens geen kilometer mee gereden wordt is geen punt van zorg. We praten tenslotte over beleggingsobjecten, niet over vervoer. Kortom: op naar de 700 pk, op naar de 700 gram per kilometer. Niet verslappen, jongens!

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.