AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Schoenmaker...
7
Wat hebben Alfa Romeo en Cadillac gemeen? Op het eerste gezicht niet heel veel, maar er is één belangrijke overeenkomst: beide merken hebben zeer ambitieuze doelstellingen voor 2010. Cadillac wil in dat jaar in Europa 10.000 auto's aan de man brengen, Alfa Romeo wereldwijd 300.000 auto's in 2010. Dat is zeer ambitieus, omdat Cadillac in 2007 3.500 auto's in Europa verwacht af te zetten en Alfa Romeo dit jaar wereldwijd 170.000 exemplaren denkt te verkopen. Daar houden de overeenkomsten op.
Alfa Romeo gaat namelijk nadrukkelijk inzetten op de kernwaarden die het merk in het verleden de speciale reputatie hebben verschaft: oogstrelend design en fijne rij-eigenschappen. Wie naar de vrijgegeven informatie kijkt, ziet dat de Junior (2008) en 149 (2009) auto's worden die inderdaad scoren op die beide vlakken. Dit zijn nu juist de belangrijke auto's voor Alfa Romeo, omdat dit twee volumemodellen voor het Italiaanse merk worden.
Daarnaast keert Alfa Romeo ook terug op de Amerikaanse markt, waar voor exclusieve Europese merken beslist ruimte bestaat: BMW, Audi en Mercedes-Benz doen alledrie goede zaken in de Verenigde Staten. De superexclusieve 8C Competizione, waarvan 100 exemplaren de Atlantische Oceaan oversteken, moet de weg plaveien voor de komst van de andere Alfa Romeo's. Het is natuurlijk nog afwachten of de Amerikanen de auto's ook daadwerkelijk gaan kopen, maar omdat het Italiaanse merk inzet op de typische Alfa Romeo-kernwaarden zijn de doelstellingen niet zomaar 'wishful thinking'.
Cadillac is een heel ander verhaal. In de strijd om de gunst van de kopers zet het merk niet meer in op de kernwaarden van het merk. De Amerikanen willen namelijk geen comfortabele, superluxe auto's meer maken voor wat oudere mensen met een bepaalde status. In plaats daarvan kopieert het merk voor de komende jaren de kernwaarden van BMW, verblind door het succes van dit Beierse merk. Zodoende komt Cadillac de komende tijd met auto's die het merk gaat promoten als sportieve, achterwielaangedreven rijdersauto's.
Maar maakt het merk hiermee niet een enorme fout? Zelfs al weet Cadillac de sportieve kloof met BMW die er momenteel is te dichten, dan nog is het zeer de vraag of sportieve kopers toch niet liever een blauw-witte propeller op hun motorkap zien. De Amerikanen maken een stuk meer kans als concurrent van bijvoorbeeld Jaguar en Lexus, met meer nadruk op comfort dan op het echte bochtenwerk. Op dat gebied heeft het merk immers een veel betere reputatie. Wie weet ziet de marketingafdeling van General Motors dit ook op tijd in en haalt Cadillac daadwerkelijk de doelstellingen. Maar dat kan dus alleen als het merk zich niet schaamt voor wat het is en altijd is geweest: een hoogwaardig luxemerk.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs