AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Schetsvertoning: ontwerp de nieuwe Prius
Victor Papanek is de luis in de pels van de ontwerper. In zijn
boek 'design for the real world' rekent hij genadeloos af met de
consumptiemaatschappij. Na reclamemakers zijn ontwerpers de grootste
slechteriken. Ontwerpers laten mensen behoeften krijgen die ze nog
niet hadden.
En bedankt.
Toch kan ik me niet aan dit gevoel onttrekken. Ik kreeg eens
college van een man die voor merken als Coca Cola, M&M's en
Disney van die goedkope plastic wekkers met Disneyfiguren ontwierp.
Hij vertelde dat hij netjes alle geleerde methodes toepaste om zo
goedkoop en efficiënt mogelijk te produceren. Denk bijvoorbeeld
aan het gebruik van een klikverbinding in plaats van een schroefje.
De productie van deze prullaria vind natuurlijk plaats in China. En
tot zijn stomme verbazing kwamen de producten doodleuk terug met
schroefjes in plaats van klikverbindingen. Na een bezoek in China
werd hem duidelijk dat het goedkoper was om een groepje 'kinderen'
met schroevedraaiers in te zetten dan een iets ingewikkeldere matrijs
te maken.
Als ontwerper leef je tussen al dit soort problemen. Waar je aan
de ene kant winst haalt, verlies je aan de andere kant. Het is zelfs
zo dat gedurende het spel de spelregels continu veranderen. Was het
een jaar geleden nog een goed idee om op biobrandstoffen te rijden,
blijkt het nu een wassen neus.
Toch denk ik dat het mogelijk is om consequent een duurzame auto
te ontwerpen. We moeten dan omgekeerd denken en redeneren vanuit de
wereld om de consument heen. Laten we daarom de proef op de som nemen
met de volgende ontwerpopdracht:
Ontwerp de nieuwe Toyota Prius
Bijgaand treft u een eerste schets hiervoor. Vertel me wat u ervan
vindt. Vertel me wat er anders moet aan een duurzame gezinsauto. En
laten we beginnen bij het begin:
- Hoe ziet uw leven er over drie jaar uit? Hoe ver rijdt u dan over het algemeen op een dag?
- Hoeveel is binnen, hoeveel is buiten de bebouwde kom? Kent u de weg?
- Wat is uw gezinssamenstelling tegen die tijd? Hoeveel mensen moeten er dus in de auto passen?
- Wat moet er in verder nog met de auto vervoerd kunnen worden?
- Wat zijn de minimale prestatie-eisen: acceleratie, topsnelheid, etc.
- Wat is er goed aan de huidige auto? Is dat over drie jaar nog zo?
- Wat is er slecht aan de huidige auto? Is dat over drie jaar nog steeds zo?
- Heeft u nog andere eisen?
Laat het me weten door een reactie te plaatsen.
Plaats een reactie
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs