Schetsvertoning: ontwerp de nieuwe Prius

Schets nieuwe Toyota Prius
Victor Papanek is de luis in de pels van de ontwerper. In zijn boek 'design for the real world' rekent hij genadeloos af met de consumptiemaatschappij. Na reclamemakers zijn ontwerpers de grootste slechteriken. Ontwerpers laten mensen behoeften krijgen die ze nog niet hadden.
En bedankt.
Toch kan ik me niet aan dit gevoel onttrekken. Ik kreeg eens college van een man die voor merken als Coca Cola, M&M's en Disney van die goedkope plastic wekkers met Disneyfiguren ontwierp. Hij vertelde dat hij netjes alle geleerde methodes toepaste om zo goedkoop en efficiënt mogelijk te produceren. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een klikverbinding in plaats van een schroefje. De productie van deze prullaria vind natuurlijk plaats in China. En tot zijn stomme verbazing kwamen de producten doodleuk terug met schroefjes in plaats van klikverbindingen. Na een bezoek in China werd hem duidelijk dat het goedkoper was om een groepje 'kinderen' met schroevedraaiers in te zetten dan een iets ingewikkeldere matrijs te maken.
Als ontwerper leef je tussen al dit soort problemen. Waar je aan de ene kant winst haalt, verlies je aan de andere kant. Het is zelfs zo dat gedurende het spel de spelregels continu veranderen. Was het een jaar geleden nog een goed idee om op biobrandstoffen te rijden, blijkt het nu een wassen neus.
Toch denk ik dat het mogelijk is om consequent een duurzame auto te ontwerpen. We moeten dan omgekeerd denken en redeneren vanuit de wereld om de consument heen. Laten we daarom de proef op de som nemen met de volgende ontwerpopdracht:
Ontwerp de nieuwe Toyota Prius
Bijgaand treft u een eerste schets hiervoor. Vertel me wat u ervan vindt. Vertel me wat er anders moet aan een duurzame gezinsauto. En laten we beginnen bij het begin:
  • Hoe ziet uw leven er over drie jaar uit? Hoe ver rijdt u dan over het algemeen op een dag?
  • Hoeveel is binnen, hoeveel is buiten de bebouwde kom? Kent u de weg?
  • Wat is uw gezinssamenstelling tegen die tijd? Hoeveel mensen moeten er dus in de auto passen?
  • Wat moet er in verder nog met de auto vervoerd kunnen worden?
  • Wat zijn de minimale prestatie-eisen: acceleratie, topsnelheid, etc.
  • Wat is er goed aan de huidige auto? Is dat over drie jaar nog zo?
  • Wat is er slecht aan de huidige auto? Is dat over drie jaar nog steeds zo?
  • Heeft u nog andere eisen?
Laat het me weten door een reactie te plaatsen.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.