AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Schakel op, schakel terug
27
Al bijna een jaar is hij bij ons, de Toyota Auris. En we gaan richting de 35.000 kilometers op de klok.
Uiteraard probleemloos, want dit is een Toyota. Evenmin met veel bekijks want ook in dat opzicht is de Auris een waardige opvolger van de Corolla, ook geen opzienbarende auto.
Het interieur, daar heeft Toyota wel een stap gemaakt. Er is daadwerkelijk gepoogd er iets gezelligs van te maken, iets anders. Aardig gelukt, maar onderaan de klokkenwinkel zit iets waar we ons eerst kapot aan ergerden: de shift-lampjes. Shift is Engels voor schakelen. Als je optrekt, en het lampje gaat branden, even na de 2000 toeren, dan adviseert de Auris-diesel om naar de volgende versnelling te gaan.
Ga toch weg! Dat maak ik zelf wel uit! Bemoei je er niet mee! Ik ga heus goed autorijden! Vertel mij niks!
Maar Toyota is Toyota en die gasten gaan weloverwogen te werk. Dus het Shift lampje is een groen pijltje dat oplicht en dan naar boven wijst van OPschakelen. Maar andersom kan ook. Want ónder het pijltje naar boven zit nóg een pijltje, dat wijst naar beneden. Als je toerental te laag wordt voor de gekozen versnelling, dan licht dát lampje op met een groene pijl naar beneden: terugschakelen.
Dat is dan wel weer heel goed: ook aangeven als je terug moet schakelen. Typisch voor dat genuanceerde Toyota.
Dus hoewel ik me eerst ergerde, is de uitvoering van het Auris-geshift toch wel te pruimen.
Uiteraard probleemloos, want dit is een Toyota. Evenmin met veel bekijks want ook in dat opzicht is de Auris een waardige opvolger van de Corolla, ook geen opzienbarende auto.
Het interieur, daar heeft Toyota wel een stap gemaakt. Er is daadwerkelijk gepoogd er iets gezelligs van te maken, iets anders. Aardig gelukt, maar onderaan de klokkenwinkel zit iets waar we ons eerst kapot aan ergerden: de shift-lampjes. Shift is Engels voor schakelen. Als je optrekt, en het lampje gaat branden, even na de 2000 toeren, dan adviseert de Auris-diesel om naar de volgende versnelling te gaan.
Ga toch weg! Dat maak ik zelf wel uit! Bemoei je er niet mee! Ik ga heus goed autorijden! Vertel mij niks!
Maar Toyota is Toyota en die gasten gaan weloverwogen te werk. Dus het Shift lampje is een groen pijltje dat oplicht en dan naar boven wijst van OPschakelen. Maar andersom kan ook. Want ónder het pijltje naar boven zit nóg een pijltje, dat wijst naar beneden. Als je toerental te laag wordt voor de gekozen versnelling, dan licht dát lampje op met een groene pijl naar beneden: terugschakelen.
Dat is dan wel weer heel goed: ook aangeven als je terug moet schakelen. Typisch voor dat genuanceerde Toyota.
Dus hoewel ik me eerst ergerde, is de uitvoering van het Auris-geshift toch wel te pruimen.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs
Waarom de discussie over 100 km/h op Vlaamse snelwegen weer oplaait
Weblogs
Weblog Bas - Autonoom rijden komt dus wel
Weblogs
Weblog Ken - De Golf II GTI van de Rijkswacht is de coolste Belgische politie-auto ooit
Weblogs