Saabliefhebbers nog even doorbijten

Saab 9-3 productie
Het is de liefhebbers van het merk Saab de afgelopen tijd moeilijk gemaakt om hun merk in het hart te houden. Maar er gloort hoop. Die kwam er bij mij weer toen ik in een interview GM-topman Bob Lutz hoorde. Hij vindt Saab belangrijk omdat het 't enige merk van General Motors in het Europese premiumsegment is. En daarom is het veel te belangrijk om te laten versloffen – zoals dat de afgelopen jaren is gebeurd. Inmiddels doet Saab het met de een één keer te vaak opgewarmde 9-3, de bejaarde en bebrilde 9-5 en de 9-7X die niks meer is dan een omgemerkte Amerikaanse SUV met dito rij-eigenschappen. Nee, GM maakt op mij tot nu toe geen indruk als hoeder van het Zweedse erfgoed.
Maar er gloort hoop: in januari zien we voor het eerst de 9-4X. Dat is een crossover die staat in Detroit en krijgt een zustermodel in de vorm van een Cadillac. Het is een auto die vergelijkbaar is met bijvoorbeeld een BMW X3. Het belooft niet veel goeds dat die auto in Amerika wordt gepresenteerd ook als Cadillac wordt verkocht, maar ik sla er een kruisje voor dat de 9-4X genoeg eigen DNA heeft om als Europees product te worden erkend.
Daarmee is de koek nog niet op: Saab heeft ook nog de 9-1 op het programma staat. Dat wordt de 'premium-uitvoering' van de volgende Opel Astra. Zoals de Audi A3 dat is van de VW Golf en de Lancia Delta dat wordt van de Fiat Bravo. Aan de kwaliteiten van de Astra zal het niet liggen – al zal het voor de liefhebbers wel even slikken zijn dat hun 9-1 eigenlijk een Opel is.
Het ligt aan de aanvankelijk ontaarde moeder GM om nog net op tijd bij zinnen te komen en het kind weer de goede kant op de sturen. De liefhebbers moeten nog even doorbijten. Want er gaat wat veranderen. Maar of het daarmee goed komt...?

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.