Rustig aan op de Autobahn

snelheidsmeter SRT8
De Duitse Autobahn. Zo'n beetje het enige wegennet ter wereld waar je op sommige stukken zo snel mag als je wilt (of kunt). Planken dus! En dat allemaal in onze achtertuin. Zelf woon ik op een steenworp afstand van één van Duitslands rustigste snelwegen zonder tempolimiet: de A31, van Oberhausen naar Emden. Mijn persoonlijke record van 307 km/h reed ik dan ook op die weg. Toch heeft dat enorme harde gejakkker in negen van de tien keer weinig zin. Op de meeste trajecten heb je veel stukken waar een maximumsnelheid geldt of er zijn wegwerkzaamheden en anders is er wel een vrachtwagen of auto met aanhanger die inhaalt. Kortom, planken snijdt geen hout. Als proef op de som besloot ik onlangs om tijdens een trip naar Berlijn de adviessnelheid van 130 km/h aan te houden. Bij aankomst bedroeg de gemiddelde snelheid ongeveer 105 km/h. Vorig jaar reed ik dezelfde route, toen met een tempo van 150 km/h, waar dat kon en mocht. Gemiddelde snelheid toen was 107 km/h. En natuurlijk een veel hoger verbruik. De VW Passat BlueMotion waarmee ik het laatste retourtje Berlijn maakte, liet een gemiddeld verbruik van 1 op 20,7 noteren. Met vier man en bagage aan boord, inclusief stadsverkeer. Bij terugkomst was de tank dan ook nog lang niet leeg. Bovendien rijdt het lekker relaxed. Zo kachel ik ook een paar keer per jaar naar vrienden in München en ben ik tot de conclusie gekomen dat 150 km/h een prettige en veilige kruissnelheid is. Ooit reed ik die afstand met een gemiddelde snelheid van 150 km/h, wat er op neer komt dat je, indien mogelijk, boven de 200 km/h op de klok moet jagen. Best leuk voor een keer, maar erg vermoeiend en alleen mogelijk in de avond en nacht. Overdag is het domweg te druk. En, wat is uw ideale tempo voor de Autobahn?

Lezersreacties (165)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.