
Fiat X1/9 Turbo - 1975 - Kloppend Hart
Jop Hermes bouwde een 1.3 turbomotor uit een Fiat Uno in zijn Fiat X1/9. Daardoor heeft hij...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Ik heb een Rover 75 met 340.000 km op de klok gekocht. Wie weet dat 'betrouwbaarheid' wel degelijk een thema was zet wellicht vraagtekens bij dit besluit, maar ik kan het - inmiddels – uitleggen.
Dat is maar goed ook, want eigenlijk was ik helemaal niet van plan om mijn 318i cabrio weg te doen. In een poging mijn eeuwige zoektocht naar leuke koopjes een halt toe te roepen, beloofde ik mezelf vorig jaar augustus dat ik minstens een jaar met die auto zou doen. Helaas bleek ik al na een maand of acht genoeg smoezen te hebben verzameld om me weer avonden lang te laten wegzakken in de vergeten hoekjes van de occasionsites. Zo was de vijftien jaar oude Beier dankzij z'n stoffen kapje en hoogtoerige viercilinder toch wel wat roemoerig voor de duizend kilometer die ik er wekelijks mee aflegde en zat er wat onderhoud aan te komen. Daarnaast, zo vertelde ik mijn wederhelft, wil dat cabrioweer toch niet op gang komen dit jaar.
Met dat laatste had ik in ieder geval één steekhoudend argument te pakken. De vervanger moest een betrouwbare sedan worden op diesel of LPG met een schuifdak, een meer volwassen rijgedrag dan de toch wel erg oud aanvoelende E36 en een zeker 'karakter'. De shortlist bestond behalve de obligate E46 (een zescilinder op gas, graag) uit de Honda Accord 2.2 diesel (ik heb een zwak voor dat merk), de Jaguar X-Type diesel ('gewoon een Mondeo' beschouw ik in dit geval als een aanbeveling) en... de MG ZT. Die auto stamt uit de tijd dat BMW eigenaar van Rover was, hetgeen zich onder meer uit in de CDTi-gedoopte BMW-diesel.
Wie MG ZT zegt, zegt Rover 75, maar waar de ZT bij mij de juiste snaren weet te raken vind ik een Rover 75 wat oubollig ogen. Het zilvergijze exemplaar dat ik in Stadskanaal aantrof was dankzij z'n overvloedige uitrusting, fraaie schoeisel en moderne facelift-neus een uitzondering op die regel, maar het bedrag dat ervoor gevraagd werd stond in geen verhouding tot de hoge kilometerstand. Na een rondje langs occasion-orakel Nic de Boer ("je bent nog niet oud genoeg voor deze auto") en Rover-rijder Cornelis Kit ("doen!") deed ik uit pure baldadigheid een bod dat net iets boven de helft van de vraagprijs lag en besloot het ding daarna te vergeten.
Je raadt het al: dat bod werd prompt geaccepteerd en die auto staat inmiddels voor de deur. Wat de uitrusting betreft loog de advertentie in ieder geval niet, want na een korte brochure-studie blijkt werkelijk iedere optie te zijn aangevinkt. Ook verkeert de auto gezien z'n levenservaring in een bijzonder nette staat, waar het feit dat de vorige eigenaar bijna alle kilometers voor z'n rekening nam ongetwijfeld een rol in speelt.
Leuke, verstandige argumenten, die echter direct hun biezen pakken als de eerlijkheid om de hoek komt kijken. Natúúrlijk ben ik gewoon ingepalmd door deze auto. Het overdadige chroom, de fraaie, aflopende kont, de glans van het houten stuurwiel en het genot van het zoemende elektrische zonnescherm voor de achterruit: hier kan geen Duitser of Japanner tegenop.
Gelukkig blijft dat gevoel ook na een paar dagen rijden nog overeind. Het grote genieten kan dus beginnen, al zijn er natuurlijk wel wat klusjes te doen. Zo moet die afzichtelijke trekhaak zo snel mogelijk verdwijnen, hangt de kentekenplaat uit het midden, zijn de achterbanden aan vervanging toe, klinkt de Harman Kardon-audio niet meer zo geweldig en is er natuurlijk het nodige schoonmaakwerk. En hoorde ik daar nou een bijgeluid bij het rechtervoorwiel?
*wordt ongetwijfeld vervolgd*
Autojournalist
Jan studeerde met enige moeite af in de communicatie maar houdt zich sindsdien vooral bezig met auto's. Wat in 2012 begon als één enkel dagje per week op de nieuwsredactie, is nu uitgegroeid tot een combinatie van nieuwsredactie en testredactie, afgewisseld met reportages. Vaak betekent dat kilometers vreten, want behalve aan autonieuws is Jan ook verslaafd aan autorijden. Ook privé wisselt Jan geregeld van auto. De afwisseling is groot, maar Japanse merken, BMW en cabriolets zijn terugkerende thema's. In het verleden reed hij onder meer een E38 7-serie en een Lexus SC430, maar ook meerdere Daihatsu's Charade en allerlei Honda's.
Jop Hermes bouwde een 1.3 turbomotor uit een Fiat Uno in zijn Fiat X1/9. Daardoor heeft hij...
AutoWeek podcast met deze week de Mazda CX-60, de Volkswagen ID2all en meer
Een Honda S660: de keicar van Honda met middenmotor, handbak en open dak, op Nederlands kenteken!...
Het aanbod van zomerbanden is enorm, je ziet soms door de bomen het bos niet meer. In deze...
Donkervoort is vanaf nu ook officieel actief in Israël. Je kunt daar dus ook een Nederlandse...
De levertijdenproblematiek neemt langzaam af, lijkt de tendens te zijn onder de importeurs....
Dit is de AXL Sharx-5 SUV, de eerste elektrische auto van het nieuwe Canadese automerk AXL...
Aston Martin lijkt te werken aan een gefacelifte Aston Martin DB11. Nieuwe koplampen, nieuwe...
Dit is de Cupra Terramar, een nieuwe SUV van Cupra die je als zustermodel van de nieuwe Audi...
Volkswagen Bedrijfswagens kondigt onder meer de komst aan van een elektrische Transporter...
Tesla komt met kortingen op voorraadauto's. De vanafprijs van de Tesla Model Y komt daarmee...
Volkswagen moet een eigenaar van een Volkswagen Golf TDI met sjoemelsoftware een schadevergoeding...
Frankrijk stopt met trajectcontroles en gaat over op traditionele radarsystemen. 'Trajectcontroles...
Ik snap waarom de gemeente haast maakt. Die vreest een waterbedeffect. Eén wijk noordelijker...