AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Rotonde-gekluns
31
Enige decennia geleden begonnen gelijkwaardige kruisingen voorzichtig plaats te maken voor miniverkeerspleinen, rotondes in de volksmond. Het duurde niet lang of de wildgroei nam een aanvang. Inmiddels kijk je bijna raar op als je iets anachronistisch als een gelijkwaardige kruising nadert, zo gewend ben je aan rotondes. Onlangs is er bij mij om de hoek zo'n rotonde gebouwd. De aanleg heb ik met gemengde gevoelens aanschouwd. Rotondes zijn aangelegd om zowel de verkeersveiligheid als de doorstroming van het verkeer te dienen. Voor het eerste valt veel te zeggen, vanwege de overzichtelijkheid, maar ook doordat een verkeersplein minstens zo veel oponthoud kan veroorzaken als een kruispunt, gewoonweg omdat de meeste te krap zijn gebouwd. Als het fout gaat, dan blijft het over het algemeen beperkt tot wat blikschade. Je rijdt meestal aan op de rotonde via een smalle sluis, die aan beide zijden is afgebakend door een hoge stoeprand, al dan niet versierd met gemeentelijk groen. Die optische wegversmalling boezemt tal van automobilisten al zoveel angst in dat zij krachtig op de rem stampen, wat de aanwas aan achterliggers alleen maar doet zwellen. Eenmaal aangekomen bij de rotonde, heerst geregeld twijfel over wie er nu ook al weer voorrang heeft. En dat maant bestuurders óp de rotonde tot voorzichtigheid, wat weer (vrijwel) stilstaand blik tot gevolg heeft. Bussen en vrachtwagens hebben de nodige moeite om een rotonde vloeiend te ronden vanwege de beperkte afmetingen ervan, en kunnen niet anders dan de middenberm meepakken. Het laatste op rotondegebied is een miniverkeersplein met twee banen, van elkaar gescheiden door middel van betonblokken. Wanneer je een dergelijke rotonde verlaat, moet je weer opnieuw invoegen; een extra hindernis. Kijk maar hoe lastig wij Nederlanders het al vinden om te ritsen op de snelweg. Het gelijkwaardige kruispunt wordt iets van vroeger. En het heeft ontegenzeggelijk nadelen ten opzichte van het verkeersplein. Maar toch verlang ik er soms naar terug als ik het gekluns zie bij en op zoiets eenvoudigs als een rotonde.
Lees ook
Weblogs
Weblog Ken - De Golf II GTI van de Rijkswacht is de coolste Belgische politie-auto ooit
Weblogs
Weblog Bas - Onwil en onvermogen, de EV in Californië is ook een klassenverhaal
Weblogs
Weblog Ken – In jouw auto zitten waarschijnlijk Belgische luidsprekers
Weblogs
Weblog Jan - De Golf van nu
Weblogs