Rijdt allen op LPG

Onlangs is er bij de familie De Boer een heuse volwassen familieauto voor de deur verschenen. Snel, comfortabel en ruim. Maar ook veel te zwaar en een brandstofverbruik van één op een emmer. Dat laatste geen probleem, want daar bestaat de LPG-installatie voor. Na aankoop van onze nieuwe tweedehands heb ik geen moment getwijfeld en een G3-installatie laten monteren, die ongeveer de helft van de aanschafwaarde van de auto bedraagt. Dat is voor één keer even slikken, maar tot in lengte van jaren kunnen we nu onbekommerd kilometers vreten zonder ons zorgen te maken over de brandstofkosten. Voor zeventien euro leg ik vierhonderd kilometer af.
Het milieu is dus zeker niet de belangrijkste reden voor de aanschaf van een LPG-tank, maar komt op een goede tweede plek. Wat een heerlijk idee dat mijn auto rijdt op afval. Het gas dat wordt gebruikt voor LPG, wordt namelijk met enorme hoeveelheden tegelijk afgefakkeld bij het raffineren van benzine. "Ik vloog ooit eens midden in de nacht over Saoedi-Arabië en de lucht was hel verlicht door de LPG-fakkels die daar dag en nacht branden," vertelde de eigenaar van het inbouwstation. Daar komt nog eens bij dat LPG zorgt voor een lagere CO2-uitstoot. Dat maakt LPG volgens mij de meest verantwoorde brandstof die nu voorhanden is.
We leven in een tijd waarin politici en regelgevers over elkaar heen struikelen om milieuvriendelijke initiatieven te stimuleren en we de strijd aanbinden met CO2-uitstoot. Ik had dus wel verwacht dat mij vanuit overheidswege iemand werd toegewezen die - waar ik ook ga - rozenblaadjes voor mijn gasbak uitstrooit. Maar niets van dat alles.
Op de rekening van de LPG-boer staat voor de inbouw van de installatie gewoon een hoog BTW-tarief en de rekening voor de wegenbelasting is nog eens flink hoger dan toen het 1.365 kilo wegende schip nog op benzine reed. Hoog tijd om navraag te doen in Den Haag.
Volgens het ministerie van Financiën betaal ik meer wegenbelasting omdat ik al voordeel krijg doordat er minder accijns wordt geheven op LPG aan de pomp. Verder wordt het gebruik van LPG niet bijzonder gestimuleerd omdat een auto die op gas rijdt, niet minder schadelijke stoffen uitstoot dan wanneer hij op benzine loopt. Dat de CO2 uitstoot minder is, wordt door het ministerie wél erkend, maar portemonnee-technisch wordt er niets mee gedaan. Dat mijn auto eigenlijk op afval rijdt, telt in Den Haag niet mee. En daar krijg ik een bitter smaakje van in mijn mond.
Met angst en beven wacht ik de kilometerheffing af. Als daar de onder meer CO2-uitstoot als norm voor het te betalen tarief wordt gehanteerd, kan ik mijn borst natmaken. Wordt de reductie die mijn LPG-installatie oplevert wel meegerekend? Pas na de zomer wordt het wetsvoorstel daarover behandeld, dus de beslissing moet nog worden gemaakt. Ik hoop dat mijn vrienden van Stichting Autogas Nederland op de barricaden staan, maar vrees het ergste.

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.