Rapid is helemaal zo gek nog niet
Massagestoelen, instelbare geluiden voor de richtingaanwijzers, elektrisch openende kofferkleppen, alarmsignalen als je het waagt om de deur te openen zonder de handrem aan te trekken, parkeersensoren die in paniek raken als er dertig meter verderop een boom staat... De auto-industrie gelooft dat de kopers zo'n overdreven luxe, betuttelende auto willen en heeft ook bij de niet-premium auto z'n uiterste best gedaan om dit ons te doen geloven.
Ik ben echter van mening dat al dat soort voorzieningen afleiden waar een gezinsauto primair voor bedoeld is, namelijk het op een verantwoorde (veilig, niet te milieubelastend) manier vervoeren van mensen van A naar B. En dus ben ik erg blij dat er nog voor het eind van dit jaar de Skoda Rapid en Seat Toledo zijn.
Het recept is simpel: veel ruimte, beproefde techniek en bovenal een scherpe prijs. Skoda heeft natuurlijk met een schuin oog naar Dacia gekeken, maar ik moet zeggen dat je met name in het interieur van bijvoorbeeld een Duster toch echt wel ziet dat je met een licht gedateerd ontwerp te maken hebt, terwijl de prijsvechters van de Volkswagen Groep er wél volwaardig uitzien. De Vision D Concept vond ik overigens nog fraaier dan de Rapid en wie weet komt Skoda ook nog met zo'n hatchback.
Ik denk dat auto's als de Rapid en Toledo precies zijn wat Nederland in deze Kunduz-tijd nodig heeft. En als het kopen van een Rapid in plaats van een afgeladen Fabia de manier voor automobilisten is om te bezuinigen tijdens deze recessie, dan denk ik dat dat een offer is waar iedereen prima mee kan leven.
