Rai, de cijfers
Nou dacht ik toch dat de organisatie van de AutoRai alles op alles had gezet om de editie 2007 tot een ongekend succes te maken. Zelden hoorde ik de pers zo lovend spreken over het tweejaarlijkse auto-evenement. Toch vielen de bezoekersaantallen tegen. 'Maar' 400.000 autoliefhebbers trok de Rai, 15 % minder dan in 2005.
Is er een verklaring?
Het mooie weer, suggereerde een woordvoerster.
Kan. Maar misschien zijn er andere oorzaken aan te wijzen. Bijvoorbeeld de toegenomen aandacht voor auto's in de media. Zelfs kranten en tijdschriften die vroeger met een grote boog om auto's heenliepen, inclusief De Volkskrant en NRC Handelsblad, tonen tegenwoordig serieuze aandacht voor het fenomeen. Verder: internet. Het is een nieuwsbron van formaat en een hoorn des overvloeds aan multimediaal autospektakel. Kijk eens hoe professioneel en spectaculair fabrikanten hun producten op het web presenteren: daar hoef je echt je huis niet meer voor uit. Tenslotte: zelfredzaamheid. Een dagje Genève is dankzij EasyJet een peulenschil geworden: 's ochtends heen, 's avonds terug. Heb je twee maanden voor de Rai alle primeurs bij de hand.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.