Rai, de cijfers

Publieksdag AutoRai 2007

Nou dacht ik toch dat de organisatie van de AutoRai alles op alles had gezet om de editie 2007 tot een ongekend succes te maken. Zelden hoorde ik de pers zo lovend spreken over het tweejaarlijkse auto-evenement. Toch vielen de bezoekersaantallen tegen. 'Maar' 400.000 autoliefhebbers trok de Rai, 15 % minder dan in 2005.

Is er een verklaring?

Het mooie weer, suggereerde een woordvoerster.

Kan. Maar misschien zijn er andere oorzaken aan te wijzen. Bijvoorbeeld de toegenomen aandacht voor auto's in de media. Zelfs kranten en tijdschriften die vroeger met een grote boog om auto's heenliepen, inclusief De Volkskrant en NRC Handelsblad, tonen tegenwoordig serieuze aandacht voor het fenomeen. Verder: internet. Het is een nieuwsbron van formaat en een hoorn des overvloeds aan multimediaal autospektakel. Kijk eens hoe professioneel en spectaculair fabrikanten hun producten op het web presenteren: daar hoef je echt je huis niet meer voor uit. Tenslotte: zelfredzaamheid. Een dagje Genève is dankzij EasyJet een peulenschil geworden: 's ochtends heen, 's avonds terug. Heb je twee maanden voor de Rai alle primeurs bij de hand.

Kortom: Mensen zijn beter op de hoogte dan ooit. Dat maakt een bezoek aan Nederlands grootste autobeurs minder noodzakelijk dan, zeg, tien jaar geleden.
Of zie ik dat nou helemaal verkeerd?

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.