Volvo: van sportieve R naar R-design

Volvo C30 R-Design

Wat bij Volvo 'R' betekende, daar zullen we het over eens zijn: de sportieve huislijn. Met behoud van je keurige imago bestelde je bij Volvo een dikke station of sedan met een dikke turbo, dikke velgen, dikke spoiler achterop en een top van minimaal 240.

Dan had je geen BMW, maar je was redelijk onverslaanbaar in de rechte lijn. Tot de laatste S60R en V70R met 300 pk uit productie gingen hield Volvo zich netjes aan de regels. Toen was het R-programma van de baan. De fans huilden. Het leven ging door. Volvo moest aan de lifestylestations, lifestyle-suvs en de ecoprogramma's. Je had je er bij neer te leggen. De markt is de markt.

Nu is de R terug in het aanbod. Niet als modelserie. Als R-Design. Als uitrustingspakket. Als schone schijn. Hoef je geen vette turbo voor te kopen. Ook je bijtellingvriendelijke V 70 DRIVe rolt tegenwoordig tegen bijbetaling als R van de band. Voor 3800 euro heb je met je 115 dieselpaarden dan wel mooi R-Design spiegelkappen in silk metal design, R-Design raamomlijsting in black gloss, een R-Design zichtbare uitlaatpijp links, R-Design silk metal inleg rondom mistlampen voor, verlaagd sportchassis en natuurlijk 18 inch lichtmetaal. Daar sta je dan met je dekselse ecopruttelaar. De koning van de weg, maar niet heus. Is dat erg? Ja, dat is erg. Je rijdt een fake-R. Een prachtmerk gooit een prachtige traditie in de uitverkoop.

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.