Prijzen
Hoe verstandig is het een nieuwe Passat uit te brengen met een basisprijs van meer dan dertig mille? Volkswagen denkt dat het kan door het nog meer dan bij het vorige model over de premiumboeg te gooien: groter, luxueuzer, ingenieuzer. New Business Class noemen ze dat in Wolfsburg. AutoWeek citeert designchef Bischoff: "Wij willen dat VW meer als een emotioneel merk wordt gezien".
Volgens mij versta je dan als merk noch je core business noch de tijdgeest. Het is gênante opblaasmarketing waar ik niets van begrijp. Een Passat ís geen Business Class maar gedegen Economy. Daarnaast heeft de hogere middenklasse voor wie hij is bedoeld zacht uitgedrukt betere tijden gekend.
De verkoopstatistieken tonen een neerwaartse vlucht in de segmentenpiramide. Consumenten verruilen grotere auto's voor kleinere, duurdere voor goedkopere. Eén van de redenen is de verarming van de middengroepen door de crisis en een lastendruk die duurdere modellen voor particulieren met normale, zelfs respectabele inkomens onbereikbaar maken. In Nederland was de gemiddelde aanschafprijs voor een auto in 2013 meer dan 27.000 euro. Oké, daar hebben Porsches, Tesla's, aftrekbare plugins en de lease het hunne aan bijgedragen. Intussen is 27 mille wel de prijs van een redelijk uitgeruste, compacte middenklasser. Ik zie het de betere gezinsvader niet even uit de zak trekken. En daar gaat VW, in naam merk voor het volk, met de Passat vet overheen. Zoveel geld, voor een gezinsauto. Toevallig weet ik wat gezinnen kosten. Niet normaal.
Wat wil VW? BMW'tje spelen? Leeggeperste BMW 5-rijders opvangen? Die kunnen en zullen uitwijken naar een 4, 3, of 2, of 1. Nodig is dat een A-merk in het hogere segment de koers gaat varen die Renault met Dacia in de onderklasse insloeg, en die binnen het Volkswagen-concern aanvankelijk leek te zijn gereserveerd voor Skoda: meer voor minder, met behoud van kwaliteit. In het D-segment moet die revolutie nog beginnen. VW had het voortouw kunnen nemen door voor een veel lagere prijs een ruime, sobere, doordachte gezinswagen neer te zetten in een klasse die aan poenigheid en overbodige voorzieningen te gronde dreigt te gaan. Ik denk dat Volkswagen een enorme kans heeft laten schieten. Het heeft het premiumtheater niet durven verlaten.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.