AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Porsche Logan
42
Een bezoek aan het geheel nieuwe Porsche-museum in Stuttgart-Zuffenhausen is een zwaar indrukwekkende ervaring. Dat begint al met het futuristische uiterlijk van het gebouw, want het lijkt net alsof er een ufo tussen de oude fabrieksgebouwen is geland. Maar ook de collectie is natuurlijk imposant: van de oer-Porsche, de Typ 64, tot de nieuwste Cayman, ze staan er allemaal.
Hoe fantastisch die verzameling klassiekers ook was, de interessantste auto was in mijn ogen toch de C88 Concept. In 1994 (!) kwam Porsche op het idee om een budgetauto te maken voor de Chinese markt. De C88 leek in geen enkel opzicht op de toenmalige producten van Porsche. Geen dure materialen en high tech, maar een blauwdruk voor een auto die in een eenvoudige fabriek in elkaar kon worden gezet. Daardoor kon de prijs laag blijven, ongeveer 6000 dollar moest de sedan gaan kosten.
De Chinese overheid haalde echter een flinke streep door de rekening. Porsche kreeg geen toestemming om de C88 in China op de markt te brengen. Dat was reden om het hele project maar af te blazen. Zonde eigenlijk, want anders hadden we al in de jaren negentig een soort van Dacia Logan gehad, en zelfs nog eentje met adellijk bloed ook!
Hoe fantastisch die verzameling klassiekers ook was, de interessantste auto was in mijn ogen toch de C88 Concept. In 1994 (!) kwam Porsche op het idee om een budgetauto te maken voor de Chinese markt. De C88 leek in geen enkel opzicht op de toenmalige producten van Porsche. Geen dure materialen en high tech, maar een blauwdruk voor een auto die in een eenvoudige fabriek in elkaar kon worden gezet. Daardoor kon de prijs laag blijven, ongeveer 6000 dollar moest de sedan gaan kosten.
De Chinese overheid haalde echter een flinke streep door de rekening. Porsche kreeg geen toestemming om de C88 in China op de markt te brengen. Dat was reden om het hele project maar af te blazen. Zonde eigenlijk, want anders hadden we al in de jaren negentig een soort van Dacia Logan gehad, en zelfs nog eentje met adellijk bloed ook!
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs