AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Plezier met Porsche's prijspakker
15
Over enkele nummers, in AutoWeek 37, laten we een Porsche Cayman aantreden tegen Audi's laatste wapenfeit: de TTS. 't is de minst prijzige en krachtige Cayman, die zonder S in de typeaanduiding en die krijgt aanvankelijk een enigszins lauwe ontvangst op de redactie. Toegegeven, hij is met z'n 2,7-litermotor van 245 pk minder spectaculair dan de 50 pk sterkere S, en hij is zeker niet zo begeerlijk als een 911, maar de auto weet toch een zeer goede indruk na te laten. Bij Porsche zullen ze het zeker niet grif toegeven, maar feitelijk is de Cayman een Boxster coupé.
In ieder opzicht is de Cayman een 'instap'-Porsche met andere woorden. De laatste keer dat daar sprake van is, is in 1975, als Porsche z'n 924 lanceert. Die zit boordevol VW- en Audi-techniek en heeft ook een tweelitermotor uit de magazijnen van het VAG-concern onder de kap. Hij perst er 125 pk uit, en da's nauwelijks een vermogen een Porsche waardig. De 924 weet dan ook maar net binnen de tien tellen van 0 naar 100 km/h te sprinten en z'n top van net even meer dan 200 km/h maakt niet veel indruk. Oorspronkelijk zou de 924 een sportauto van Audi worden, maar Porsche ziet er toch voldoende brood in om het illustere schildje met het wapen van Stuttgart op de neus van de auto te plakken.
De concurrentie slaat logischerwijs niet achterover van verbijstering als Porsche met de 924 op de proppen komt, en puristen nemen het model nauwelijks serieus. Al snel krijgt hij de bijnaam poor man's Porsche. Er is alle reden om aan te nemen dat de Cayman de twijfelachtige reputatie die de 924 tot op de dag van vandaag heeft, bespaard blijft. Het lichtvoetige karakter van de auto en de scherpe besturing zorgen ervoor dat de Porsche ondanks z'n lichtere motor toch een echte sportauto is gebleven, compleet met het raspende geluid van de boxermotor achter je rug, die steeds giftiger klanken produceert naarmate het toerental klimt. Met Porsche's 'prijspakker' valt ditmaal wel een hoop plezier te beleven.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs