Permanente sleurhut

Auris met caravan
Als u dit leest, wordt de Toyota Auris weer ingevlogen op de redactie. Na drie weken Italië met een caravan erachter. Binnenkort een uitgebreid verslag van al die kilometers.
Laten we eerlijk zijn: de meeste auto's hebben een luizenleven. Met vaders of moeders alleen in de auto, op weg naar kantoor of de fabriek, en na een dag uitrusten op het parkeerterrein van dat ritje van 8 km weer even terug. Door het vlakke Hollandse land.
En dan breekt de zomervakantie aan. Dan gaan er opeens 4 man instappen, gaan er volle koffers en tassen in de kofferbak in plaats van weekendboodschappen en, tot overmaat van ramp, ze hangen er een huis achter van een kilootje of duizend.
Kijk, dan krijgt een auto op z'n falie. Zeker als er nog bergen moeten worden beklommen, en weer afgedaald. Ga ervan uit dat de Toyota Auris 2.0 D4-D Linea Business, die we een jaar als duurtestauto te leen hebben, zijn mannetje staat op dit soort expedities. Geen krimp, geen kraakje.
Maar als de stijging van het gemiddelde dieselverbruik parallel loopt met de toename van de slijtage (van 1 op 13,6 naar 1 op 9 over 5.000 Kilometers) dan word ik toch wel heel benieuwd naar een permanente duurtest van een auto met caravan-combinatie, uitgevoerd in de Alpenlanden. Want hoewel de auto het dus aankan, kan ik me niet voorstellen dat hij ervoor gemaakt is. Hoe lang doet een marktkoopman eigenlijk met zijn Nissan Patrol of Mitsubishi Pajero, na dag-in-dag-uit met de marktkraam het land door? Duurzaamheid van de auto, altijd fascinerend.

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.