Pak die hufters, BMW
In vervolg op eerdere blogs eerst wat eind- en tussenstanden.
De reparaties aan de E500 hebben me 3300 euro armer gemaakt. Bij voorbaat dank voor het medeleven.
Het verbruiksrecord met de Polo Bluemotion staat voorlopig op naam van cameraman Jeroen Elbertse. Ik heb hem namelijk verkeerd geciteerd. Ik schreef dat hij 1 op 25,7 had gedraaid. Dat moest 1 op 26,7 zijn. Op weg naar Frankfurt scoorde ik 1 op 26,3. Jeroen blijft op 1. Eén troost: ik reed naar Frankfurt afgelopen week dus wel op één tank uit en thuis. Retourtje Frankfurt voor zegge 42 euro.
Dit gezegd en geschreven hebbende moet me het volgende van het hart: Die Chinezen zijn dus echt boeven. Dat ze jatten als raven wist ik al, maar nooit werd ik zo met m'n neus op de feiten gedrukt als afgelopen week op de IAA Frankfurt.
'Je moet echt even in hal 4 naar de Chinezen gaan kijken', drukt Autoweek-hoofdredacteur Tonie Broekhuijsen me telefonisch op het hart. "Je weet niet wat je ziet. Fascinerend."
Waar gesproken, al is de ironie dat je juist wel heel goed weet wat je ziet: jatwerk waar je mond bij openvalt. Op rij staan de Shuanghuan CEO, de Gonow GA 6090 en iets wits waarvan ik me via eerdere confrontaties op het internet herinner dat het DR3 heet. Wat je ziet is iets anders: in volgorde van opkomst staan daar een BMW X5 met Landcruiser-koplampen, een oud model Toyota Landcruiser en een Toyota RAV4. Ze doen het dus echt, dat is het verbazingwekkendste. Het is de schaamteloosheid ver voorbij. Geen wonder dat in navolging van DaimlerChrysler, dat zich terecht nogal opwond over Chinese Smart-kopieën, nu ook BMW naar de rechter is gestapt op de verkoop van de CEO in Duitsland te verbieden.
Enfin; nu we er toch zijn, nemen we de gelegenheid waar de Gonow eens van binnen te verkennen. Dat blijkt een haast onmogelijke opgave. Als ik via de achterdeur probeer de achterbank te bereiken kom ik letterlijk vast te zitten in de deuropening, die zo gevaarlijk klein is dat ik er zelfs met mijn bescheiden lengte van 1,80 niet doorheen kom. Zoiets debiels heb ik nog nooit meeemaakt. Maar de echte verrassing komt op het moment dat je je uitgeputte lijf tegen de rugleuning aanvlijt om wat bij te komen van de worsteling. Die klapt meteen naar achteren; hij zit gewoon los. Niet om op te zitten; dit is een whiplashbankje. Trash. Gevaarlijke trash. De crashtests mag de klant waarschijnlijk zelf uitvoeren.
Wie dit koopt is niet alleen gek, wie dit koopt verraadt alles wat Europese topmerken groot heeft gemaakt aan de grote plagiaatmachine die China heet. Pak die hufters, BMW. Ik koop uit solidariteit een tweedehands X5 als jullie winnen.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.