Overtuigend bewijs

Verbrede A2 | Foto: ANP
Het kabinet discussieert er binnenkort nog maar een keertje over, voor de zoveelste keer, maar wat mij betreft hoeven we er geen woorden meer aan vuil te maken. Ik ben de laatste maanden namelijk voor de volle honderd procent overtuigd. Het is duidelijk: wanneer we het aantal files in Nederland naar beneden willen krijgen, dan is het aanleggen van meer asfalt absoluut onmisbaar.
Dat is voor de meeste van jullie niets nieuws, maar ik wil het graag toch even extra benadrukken. Het bewijs zie ik de laatste tijd overal om me heen, en de gevolgen zijn overtuigend en overduidelijk. Overal waar de projecten van oud-Minister Camiel 'schop in de grond' Eurlings hun voltooiing naderen, rijdt het verkeer stukken beter door dan voorheen. Laat ik een aantal voorbeelden noemen: neem ten eerste het nieuwe Ringvaartaquaduct in de A4 dat onlangs in gebruik is genomen. Zowel in noordelijke als in zuidelijke richting hobbelt het verkeer over drie rijstroken door, waar er voorheen twee stroken lagen. En wat denk je? Sinds de ingebruikname van het nieuwe asfalt heb ik op die trajecten nul (lees nul!) keer stil gestaan... Terwijl het daarvoor praktisch elke dag raak was. Dat je vervolgens bij Leiden (of de Ring Amsterdam, als je de andere kant op rijdt) eerder in de problemen komt dan vroeger, dat komt vooral omdat dat deel nog niet is verbreed... Kwestie van tijd. Het kost wellicht veel geld en ruimte, maar de verbreding heeft ervoor simpelweg voor gezorgd dat we niet langer met z'n allen wortel schieten door gebrekkige infrastructuur.
Een ander sterk voorbeeld vind ik de A2 tussen Amsterdam en Utrecht. Vooral in de richting van de hoofdstad is het effect van de vijf rijbanen verbluffend, zo hoor ik ook van collega's die elke dag vanuit Utrecht vertrekken. Bijna nooit meer file! Sommigen klagen zelfs over dat de weg te breed is; 'nu lijkt die honderd kilometer per uur helemaal zo langzaam.' En dat terwijl ze vroeger in de file zo'n beetje elke dag tijd genoeg hadden om een volledige viersterrensudoku op te lossen. De andere kant op - richting Utrecht dus - gaat het vaak goed tot aan Breukelen, waarna het nog ouderwets dichtslibt... En hoe komt dat, denken we? Inderdaad, de tunnelprojecten ten hoogte van de DE-fabrieken zijn nog niet af, dus moeten we op dat punt nog met z'n allen door een krap afvoerputje van asfalt. Alsof je met een heel circus tegelijkertijd over een balanceerkoord wilt; dat gaat niet! Hoe kun je nu zeggen dat meer asfalt overbodig is?
En zo zijn er veel meer punten in Nederland te noemen waar het duidelijk is dat het aanleggen van meer asfalt werkt. Natuurlijk is dit niet de enige oplossing, maar wel de beste en de meest effectieve. Daarom stoor ik me enorm aan mensen die dit soort projecten oeverloos tegen houden. 'Meer asfalt trekt meer auto's', zeggen ze dan. Onzin als je het mij vraagt. Natuurlijk is er een groep die vaker de auto zal pakken wanneer er geen files staan, maar ik denk dat die groep marginaal is. En mensen die zeggen dat het aanleggen van meer asfalt enorm nadelig is voor het milieu, moeten vanaf nu helemaal hun mond houden. Met voldoende asfalt rijdt het verkeer aantoonbaar veel beter door en zal de lokale luchtverontreiniging substantieel minder zijn. We staan niet onnodig stationair troep in de lucht te puffen, maar zijn sneller thuis en dus staat de auto eerder uit. Wie kan daar nu tegen zijn? Je krijgt mensen toch nauwelijks uit hun auto, dus dan kun je maar beter zorgen dat ze er zo snel mogelijk uit zijn. Nietwaar? Bovendien staat niemand voor z'n lol bumpertje aan bumpertje, en het stijgende aantal auto's in Nederland valt wegens groeiende welvaart en dalende prijzen ook niet tegen te gaan. Ik mag van harte hopen dat de nieuwe Minister Schultz net zo doorpakt als haar voorganger en de dichtgeslibde knelpunten in de aders van het vaderlandse wegennet als de wiedeweerga tot het verleden laat behoren. Of dat dan ook meteen rigoureus door het Groene Hart moet, is dan weer voer voor een volgende discussie...

Lezersreacties (79)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.