Ontspannen naar links

Snelweg

Vaak is het op de meest linkerbaan stukken ontspanner rijden dan op de rechter. Dat ervaar ik telkens weer als ik m'n klassieker nadat ik 'm uit de garagebox heb gehaald eerst even warmrijd op de traagste strook alvorens de 'oren in de nek te leggen' op de linker, bij wijze van spreken. Er rijden rechts niet alleen automobilisten keurig honderd, maar er bewegen zich ook weggebruikers voort met een snelheid ver daaronder. Op die verkeersdeelnemers, en met name op het snelheidsverschil moet je goed anticiperen. Verder maken de jongens van de grote weg, de vertegenwoordigers van het vrachtvervoer natuurlijk veel gebruik van de rechterzijde van de weg. En ook die willen wel eens iemand anders inhalen. Moet je allemaal omheen. En dan zijn er nog degen die op de middelste baan een beetje zitten te chillen en de doorstroming nodeloos compliceren. Ze horen er niet, en kunnen makkelijk naar rechts, maar ach, het rijd wel lekker relaxed zo, dus waarom de moeite nemen om een baan op te schuiven naar rechts. Komend vanaf de rechterzijde van de weg moet je eerst twee banen opschuiven om eromheen te steken en vervolgens weer twee terug om rechts je rit te vervolgen, als je deze rakkers op legale wijze wilt passeren. Omtrekkende bewegingen waar je niet op zit te wachten. Dan maar rechts er langs. Weet ik, mag niet, en is niet ongevaarlijk, maar van al die lussen die je moet trekken word je ook wel eens flauw. Nee dan maar zo snel mogelijk naar de buitenste rijbanen, zodra de temperaturen van de levenssappen van de auto dat toelaten. Daar zijn de snelheidsverschillen minder groot, heb je minder last van de hangers op de middelste rijstrook, en last but not least, er rijdt geen vrachtverkeer hinderlijk in de weg. Gáán!

Lezersreacties (94)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.