Onrecht

Skoda Octavia Combi Greenline

Ik schreef al dat ik het woord bijtelling niet meer kon horen. Met een blik op de cijfers helemaal. Van de meer dan acht miljoen personenauto's op de Nederlandse weg reden er afgelopen jaar 562.290 in de lease. Dat is zeven procent, een kleine minderheid. Toch eisen die voordeelbakken alle mediale aandacht op. De lancering van een nieuwe lage bijteller is per definitie groot nieuws, alsof heel Nederland erop zit te wachten.

Van de importeurs begrijp ik dat ze hun CO2-kampioenen met slaande trom in de markt zetten. Het heilige getal veertien maakt al snel het verschil tussen honderden en duizenden verkochte exemplaren. Maar ik vind het buitenproportioneel.

Ik rijd die auto's zelf allemaal. De meest recente was een Skoda Octavia station 1.6 TDI. Heerlijke, ruime, stille auto, de grootste in zijn klasse. Hij kost de leaserijder aan bijtelling bijna niks. Brandstofkosten, verzekering, onderhoud, afschrijving – de baas betaalt. Zakelijke rijders zijn door de overheid bedolven onder de fiscale privileges. Iemand die veertig mille kon investeren in een Prius Plugin betaalde dankzij de aftrekregelingen in het gunstigste geval netto acht mille voor zijn auto. De starter zonder cent op zak mocht voor dat geld een tweedehandsje kopen. Best onrechtvaardig, niet?

En als ik als particulier zo'n Octavia wil? Eerst moet ik het geld hebben. Een redelijk uitgeruste station kruipt al naar de dertig. Ik kan voor financiering kiezen, maar dat wordt nog veel duurder. Als privérijder betaal ik het volle pond voor diesel, inmiddels minimaal 1,40 per liter langs de snelweg. Om als dieselrijder quitte te spelen moet ik veel rijden, en dan lopen ondanks dat extreem lage verbruik de brandstofkosten en het waardeverlies snel op. Wanneer ik hem na vier jaar met een ton op de teller inruil mag ik blij zijn als ik er bij de Skoda-dealer de helft voor terugkrijg, terwijl de leaseman één bureau verder op hetzelfde moment fluitend zijn nieuwe ophaalt. Dat ga ik hem natuurlijk niet verwijten. Hij maakt gebruik van de mogelijkheid die ik in zijn plaats ook met beide handen aan zou pakken. Maar ik vind het niet kunnen.

Ik zou bijna zeggen: schaf de lease-auto af, of haal tenminste radicaal de bezem door het aanbod. We wilden automobilisten schoon en zuinig laten rijden, niet? Wel, een particulier zie je met zijn ecotroetel toch minder snel met 150 over de linkerbaan sjezen, zoals ik de fiscaal bevoorrechten net iets te vaak zie doen. Die mag zelf de rekening betalen.

Lezersreacties (209)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.