Onderweg met een VAG
Mijn eerste lange reis met dat immer betrouwbare, subliem gebouwde VAG-product, onze Audi A2, is in bijna alle opzichten een genoegen. De rit voert naar Bochum, 270 snelwegkilometers van Norg. De weersomstandigheden zijn beroerd en het is wel eens lastig dat op de Duitse Autobahn vrijwel iedereen sneller is dan dat vredige, slome aluminium doosje met zijn 75 turboloze pk's die je met het gaspedaal bij de les moet houden. Maar wat rijdt hij fijn. Ik ben verliefd op dat ding. In de praktijk blijkt die onooglijke Quasimodo een buitengewoon volwassen, prachtig afgewerkte reisauto die je op geen enkele manier het gevoel geeft met een kleintje onderweg te zijn. Het uitzicht door die grote voorruit heeft iets koninklijks.
Het mooiste nieuws is zijn verbruik. Dankzij het extreem lage gewicht en de gunstige stroomlijn verstook ik over 550 kilometer met de airco noodgedwongen aan en een gemiddelde snelheid van tussen de 110 en 130 kilometer per uur slechts 32 liter benzine. Dat is beter dan 1 op 17, met een oldskool benzinemotortje. Waarbij je moet bedenken dat de auto vijftien jaar geleden op de markt kwam. Ik vermoed dat ik met beter weer en iets meer zelfbeheersing in de buurt van de 1 op 20 was uitgekomen.
Onderweg denk ik aan Martin Winterkorn. Hij heeft mijn auto nog in zijn portfolio gehad, toen hij in 2002 als bestuursvoorzitter van Audi aantrad. Het was de tijd waarin Volkswagen AG het thema brandstofbesparing hoog op de agenda plaatste: de VW Lupo 3L en de A2 1.2 TDI zijn er als drieliterauto's de nog altijd indrukwekkende bewijzen van. De nieuwe Golfjes TDI die ik toen kocht, waren hilarisch zuinig. Over fijnstof hoorde je toen geen mens.
Intussen zag je Volkswagen vooral gebaande paden bewandelen. Het vroege hybride-experiment met de Audi 80 Duo kreeg geen vervolg, het was Toyota dat de Prius groot maakte. Die boot heeft het concern gemist. Uiteindelijk moest het de draad noodgedwongen oppikken toen de aangescherpte emissie-eisen ertoe noopten, maar zo'n zware hybride Golf GTE rijdt misschien 1 op 16 als de accu leeg is en dat doet mijn tien jaar oude Audi toch echt beter.
De elektrische auto's die VAG voert, komen qua actieradius niet in de buurt van een Tesla Model S. Ons zijn elektrische Audi's en Porsches beloofd die 500 kilometer op één lading halen. Maar ze zijn er nog niet, terwijl de nieuwe Tesla-modellen in de startblokken staan. Het ongekende schandaal in de VS, dat met ongekende heftigheid naar Europa zal overslaan, is slechts symptoom van dat grotere drama: VAG is te laat, de innovatiebasis was te smal. Premium was belangrijker.
De conclusie moet deze zijn, en dat zeg ik met pijn in het hart; Winterkorn is geen moer opgeschoten. Het laatste echt vernieuwende product van die uit zijn krachten gegroeide Duitse industriereus is dat gekke zwarte autootje van mij, 895 kilo en rood leer, dat hij vast haatte omdat het niet verkocht.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.