Onafhankelijk?!

ANWB keuringsstation
Een berichtje in een vakblad voor de autobranche meldt dat de RAI afdeling Auto's, de vereniging die de belangen behartigt van de importeurs, nu eens een écht goed consumentenonderzoek wil opzetten. En dan samen met de ANWB en de NDA-Bovag. NDA staat voor Nederlandse Dealer Associatie, een organisatie die de belangen van de dealers behartigt.
Vorig jaar gaf de NDA de ANWB een reprimande, want men vond dat de dealers zwart gemaakt werden in een werkplaatsonderzoek. Daaruit bleek dat de consument regelmatig wordt beduveld. Dealers declareren zaken die ze niet doen, zoals het bijvullen van koel- of ruitensproeiervloeistof. De NDA vond dat het onderzoek slecht was uitgevoerd en dat de ANWB zich wilde profileren.
Nu heb ik altijd nog de indruk dat dit soort onderzoeken overeenkomt met de ervaringen van onszelf en van onze lezers. Wij hebben tijdens onze inmiddels gevreesde Garagetest en AutoWeek-Tevredenheidstrofee vaak soortgelijke ervaringen.
En nu zou de branche-organisatie een onderzoek moeten gaan uitvoeren samen met de ANWB. Dat moet volgens de voorzitter van de RAI afdeling Auto's, tevens BMW-directeur De Jong, grootschalig worden opgezet door de drie partijen, die elk gelijke invloed op die opzet moeten hebben. Met andere woorden: tweederde vertegenwoordigt het belang van de auto-industrie in het algemeen en éénderde de consument. Lekker onafhankelijk!
Als de Wielrijdersbond zo gek is om daarin te trappen, blijven de AutoWeek-onderzoeken de enig overgebleven onafhankelijke toetsen. Prima hoor! Houdt u AutoWeek maar in de gaten en kijk in ieder geval begin oktober naar de resultaten van de Tevredenheidstrofee.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.