Of ligt de lat gewoon te hoog?
Ja hoor, het NOS Journaal opende weer eens met een verhaal over de uitstoot van diesel. Over de uitstoot van NOX, om precies te zijn. Want dat is nogal een ding bij die diesels. Zoals bekend, ging Volkswagen er goed de fout mee in. En sindsdien lijkt de wereld ineens heel sterk gefocust op de uitstoot van auto's en diesels in het bijzonder. Opmerkelijk genoeg doet onderzoeksinstituut TNO meer dan ooit onderzoek naar de uitlaatgassen van auto's en dat resulteerde dus in het nieuwsbericht van gisteravond. En de onwetende kijker zit voor de buis en meent dat de autofabrikanten de kluit op grote schaal belazeren, want 'onze auto verbruikt in de praktijk veel meer dan er in de folder stond'.
Dat hele gedoe rond het grote verschil tussen praktijkverbruik en testbankverbruik is iets van de laatste jaren. Ooit kwam de fabrieksopgave redelijk overeen met de dagelijkse praktijk. Echter, sinds de focus sterk op CO2 is komen te liggen, worden alle registers open getrokken om zo schoon mogelijk uit de bus te komen. Want de gemiddelde vlootuitstoot moet omlaag, teneinde te kunnen voldoen aan de regels die de EU oplegt. Dus krijgen we de meest rooskleurige cijfers voorgeschoteld, waar in de praktijk natuurlijk niets van terecht komt. Want dan spelen veel meer factoren een rol. Wind, wegdek, stroomverbruikers, koude motor, korte ritten, passagiers en ga zo maar door. Kortom, die 1 op 30 met je diesel ga je ooit halen.
De autofabrikanten zijn zelf waarschijnlijk (schoorvoetend) akkoord gegaan met de eisen die de overheden hen hebben opgelegd, maar feitelijk zorgen diezelfde eisen er voor dat er legaal 'gemanipuleerd' moet worden. En bekijk je de eisen rond NOX, dan blijkt dat die 80 mg/km praktisch onhaalbaar is. Als je je dan bedenkt dat het in de VS zelfs maar 30 mg/km is… Kortom, de lat ligt domweg heel erg hoog. Op papier voldoen de auto's er keurig aan, in de praktijk niet. Tot voor kort maakten weinig mensen zich daar heel erg druk om, nu springt de pers bovenop elke incident en krijgt uiteindelijk de auto onterecht de zwarte piet (mag in deze context) toegespeeld. In ieder geval jaagt het de ontwikkeling van de elektrische auto nog eens extra aan. Maar vergeet niet: ook die gebruikt energie. En waarschijnlijk ook meer dan de folder belooft.