Ode aan een Opelblok

Opel Kadett GSi 16V-motorblok
Er zijn van die motoren in auto's die je bij blijven. Zo ook het C 2.0 XE-blok van Opel. Kenners weten dan gelijk waarover ik het heb. Het eerste 2.0 16V-blok van de Duitsers uit 1987. En dan bedoel ik de wilde versie met 150 pk (voordat er een kat gemonteerd werd had -ie zelfs 156 pk). Een motor van voor de tijd dat de term Ecotec zijn intrede deed en de 2.0 16V getemd werd tot 136 pk. Ik zal nooit mijn eerste kennismaking met de machtige motor vergeten. Een vriend kwam me ophalen met een Kadett GSi, ik dacht dat het gewoon een achtklepper was, want de rode 16V-stickertjes waren van de auto verdwenen, maar wilde toch wel even zelf rijden. Wat een fanatiek ding! De Kadett kraakte en knarste, de voortrein had de grootste moeite met al die pk's en de auto trok naar links en rechts, alsof zich in de neus iets monsterachtigs bevond dat zich een weg naar buiten baande, en ja, vooruit wilde dat Opeltje ook wel. Wat een geweld kwam er uit die tweeliter. Ik had destijds nog niet veel ervaring met hot hatches, alleen de VW Golf II GTI G60 kende ik goed. Zo'n rit vergeet je dus nooit meer. Maar dat C 20 XE-blok is specialer dan ik dacht. Anderhalf jaar geleden kon ik rijden met de Chevrolet Nubira WTCC van Larini op een kletsnat circuit van Estoril, en na de drie spectaculaire rondjes kwam ik er achter dat de motor met tegen de 300 pk dus gewoon afstamt van die eerste tweeliter zestienklepper. Sterker nog het is de C 20 XE uit de Kadett, via GM in de racewagen beland, en uiteraard door de jaren heen verder ontwikkeld, maar het zegt iets over de kracht van het blok. Een motor die behalve in de Kadett ook in de Calibra en Vectra dienst gedaan heeft! Ook in de Formule 3 en andere raceklasse kwam hij in actie, maar het belangrijkste is natuurlijk dat de motor nog steeds op een van de hoogste autosportpodia (WTCC, ook Lada gebruikt deze motor) zijn kunsten kan vertonen. Niet verkeerd voor een motor die zijn carrière begon aan boord van een Kadett!

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.