Nieuwkomers

Qoros

Een nieuw merk beginnen is een heldendaad. Nu krijgen we er Qoros bij. Een Chinees merk dat meteen up-market wil, en de harten van de kopers hoopt te veroveren met topkwaliteit en 'begeerlijke elegantie'. Zegt designchef Gert Hildebrand, inderdaad ex-Mini.
Geld schijnt voor het Chinese Qoros geen probleem te zijn. Ze hebben Europees design en Europese techneuten. Een fabriek is in aanbouw. Die Qorossen komen. Volgend jaar moet de eerste in de showroom staan, in 2014 komt hij naar Europa. Een sedan nota bene. Ik wens de heren veel geluk.
Was ik automan, dan zou ik er nooit aan zijn begonnen. Denk aan alle beren op het pad. Het is crisis. Niemand koopt auto's. Je moet imago hebben. De premiummarkt, of wat er nog van over is, wil traditie, zoals Lexus in Europa aan den lijve ondervond. Nog iets; sedans zijn uit, heel erg uit. Qoros heeft geen poot om op te staan.
Niettemin neem ik mijn hoed af voor de moed. Dit is ondernemerschap op het scherpst van de snede. En waarom bij voorbaat defaitistisch zijn? De nieuwkomers Noble en Horacio Pagani kwamen er ook zonder de rugdekking van honderd jaar geschiedenis. Kwaliteit helpt, al zullen ze daar bij Lexus wel eens aan getwijfeld hebben. Maar dan nog.
In 2006 was ik in Irvine, Californië, te gast bij Henrik Fisker en Bernhard Koehler, oprichters van Fisker Coachbuild. Ze bouwden spectaculaire eigen koetsen op basis van de Mercedes SL en de BMW 6-serie. Ze waren dus carrossiers, zoals de vooroorlogse benaming van hun genre luidde. Maar op weg naar Plan B.
In een grauw, grotendeels leeg bedrijfspand met een receptioniste en een pr-mevrouw ontvouwden de topdesigner en zijn zakenpartner hun grote droom: een eigen model. Ik hoorde het hoofdschuddend aan. Toch kregen ze het voor elkaar. In Nederland vliegen de Karma's de showrooms uit. Helaas alleen daar, dankzij de fiscus. Fisker heeft het zwaar. Maar die mannen hebben hun Medal of Honor verdiend. Je zou uit solidariteit zo'n auto kopen. Ik heb hem net gereden. Hij is niet perfect, wel een geweldige technologische prestatie en het grootste autostatement in jaren. Zo'n Batmobile-achtige plugin, je weet niet wat je ziet, had geen concurrent durven lanceren. Mijn hart zou breken als die jongens moesten opgeven.

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.