Neuzen

Bij de uitreiking van de Autoweek Innovatie Awards 2011 in Amersfoort. De Mercedes CLS 350, met zijn superschone zespitter een wat exotische winnaar in de categorie milieu, verschijnt in beeld. Hmm, hoor ik mijn buurman fluisteren, dat vind ik stiekem een heel gaaf ding. Dat ben ik nou helemaal met hem eens. En ik weet hoe het komt. De neus.
De nieuwe Mercedes-neuzen staan bij de CL, de SLS, de SLK en CLS weer helemaal de goede kant op. Jarenlang worstelde Das Haus met zijn grilles. Hoe fraai ze soms ook waren, ze misten de stoere waardigheid die Mercedessen moeten uitstralen. De C-klasse heeft er zelfs twee, een voor de Elegance-versie, een voor de Avantgarde. Die Elegance-grille is niet lelijk. Maar te lief.
De brede oversized grilles van de jongste sportmodellen – geïnspireerd op de roemruchte SL-bekwerken van de jaren vijftig – spreken als vanouds in de gebiedende wijs. Ze geven de auto's het 'dominante verschijningsbeeld' terug dat designchef Gorden Wagener in ere wenste te herstellen, zoals hij me enkele jaren terug in Genève uitlegde. "Het gaat bij een Mercedes niet alleen om mooi alleen. Hij moet een bepaalde uitstraling hebben: hier komm' ich."
Zo is dat. Het is met auto's net als met mensen. Een goeie kop is het halve werk. Die blijft hangen. Dat nieuwe CLS-front duldt geen tegenspraak.

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.