AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nederland aan de tankautomaat
40
Ik ben net terug van een vakantie op Lanzarote. Lekker twee weekjes er tussenuit met zeven vrienden en vriendinnen: eindeloos hangen bij het zwembad met 25 graden en een smaakvolle cerveza in de hand, toeristje spelen tussen de lavastenen en eindelijk eens in dat boek duiken dat al maanden in de kast ligt. Er is echter nog één ding dat is blijven hangen na mijn vakantie, en dat is de manier waarop ze op Lanzarote brandstof tanken.
We hebben één dag een auto gehuurd. Twee auto's eigenlijk, een zevenzits Nissan Pathfinder vinden ze te groot voor een 23-jarige, dus waren we aangewezen op een Polo en een Ibiza. Aan het einde van de dag moet je zo'n huurbrik (deuken zover je kunt zien, bandenspanning van 1,5 bar, in topstaat meneertje) weer inleveren met evenveel benzine als waarmee je hem ontving, dus wij op naar de pomp. En dan begint het: zodra de auto stil staat, komt er een alleraardigst signoritaatje op je af en vraagt hoeveel je wilt hebben. "Euhm, doe maar vijftien liter." Tot mijn verbazing drukt onze 'pompchica' een toets op de pomp in, waarna ze de slang in de opening hangt, de hendel vast klikt en stoïcijns wegloopt. Okee, die kende ik nog niet. Wat blijkt? Op de pompen op Lanzarote kun je aan de hand van twee knopjes instellen hoeveel liters je wilt tanken, óf voor hoeveel euro je in je tank wilt lozen. Klik hem vast en de pomp doet de rest; ideaal!
Die pomp zette me aan het denken: waarom hebben wij dit systeem niet in Nederland? Ik sta regelmatig rond de zestig liter te tanken, en het komt niet zelden voor dat ik na afloop met een halfreumatische hand richting caissière loop. Een tankautomaat zou dat oplossen, dan kan je in de tussentijd bijvoorbeeld even je voorruit vliegvrij maken. Bovendien voel ik me compleet nutteloos als ik sta te tanken; alsof je tijdens een regenbui je tuin staat te sproeien. Natuurlijk kun je staan klungelen om het vulpistool met je tankdop vast te klemmen zodat-ie het zelf doet, maar dat blijft een halfslachtige peen-en-uien-oplossing. In Nederland heeft het ongetwijfeld met regeltjes te maken: we moeten handmatig tanken, want stel je voor dat de pomp niet goed werkt en-ie brandstof over de rand morst. Onzin, want ook op Lanzarote zit er gewoon een overstroombeveiliging op. Of zouden de oliemaatschappijen de tankautomaat tegenhouden, omdat je handmatig al snel meer tankt dan je in gedachten had? Zou zo maar kunnen, die geldwolven gaan ver.
Hoe dan ook: ik vind dat Nederland gebaat zou zijn met de automatische tankinstallatie. Natuurlijk hadden we al de tankrobot, maar daar kleven nadelen aan. Ik zie het wel zitten: uitstappen, slang goed hangen, hoeveelheid of bedrag instellen en klaar is Roland!
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs