AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
MPV's gescheiden
29
Kia's compacte MPV, de Venga heeft onlangs concurrentie uit eigen huis gekregen van de Hyundai ix20. Beide Koreaanse kemphanen kruisen binnenkort de degens in een AutoWeek-dubbeltest. Daarin gaan we uiteraard op zoek naar zowel de overeenkomsten als de verschillen. Als je vluchtig naar het uiterlijk van beide auto's kijkt, lijkt het erop dat Hyundai en dochtermerk Kia aan badge-engineering hebben gedaan. Maar dat blijkt bij nadere beschouwing van de modellen toch te kort door de bocht. Op detailniveau hebben de Koreaanse producenten wel degelijk hun best gedaan om hun compacte MPV's zich van elkaar te laten onderscheiden. Waarvoor hulde; diverse andere merken maken zich er gemakkelijker vanaf. Niet alleen de koplampen en achterlichtunits van de iX20 verschillen uiterlijk namelijk van die van de Venga, hele plaatdelen zijn anders gemodelleerd. In het interieur geldt hetzelfde. Hoewel beide interieurs sterk op elkaar lijken, hebben de dashboards bijvoorbeeld toch een iets andere opzet en verschilt ook de kleur van de verlichting van de instrumenten. De Hyundai ix20 en de Kia Venga vormen weliswaar een eeneiige tweeling, delen onderhuids veel en vertonen ook in hun fysiek meer overeenkomsten dan de verschillen, maar Hyundai en Kia hebben dus toch getracht de ix20 en de Venga een eigen look en feel te geven- terwijl ze de bloedband tussen beide niet hebben willen verhullen. Of het ze behalve in hun uiterlijk ook op andere vlakken gelukt is deze Koreaanse MPV's van elkaar te scheiden? Daar komen we zoals gezegd binnenkort op terug in een dubbeltest. Evenals op de redenen om voor de één dan wel voor de ander te kiezen.