Mooi tuk

TukTuk

"Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi." Dat staat op de oude gele BMW 320 uit de jaren zeventig waar ik wel eens langs fiets. Ik zit niet vaak in een taxi, want ik zit niet graag in een taxi. Dat terwijl ik groot fan ben van mobiliteitsdiensten. Maar ik kan geen diensten bedenken die zulke slechte dienstverlening combineren met zo'n hoge prijs onder zoveel concurrentie. De markt is inmiddels zo verziekt dat geen enkele grote partij zich er meer aan waagt. Waardoor de kans dat je een rotte eenpitter treft - die je onbeschaamd loopt te naaien - manshoog wordt. Maar uit onverwachte hoek komt een tegengeluid, het klinkt als 'Tuk Tuk'.

Een TukTuk is een driewielig wagentje uit Thailand. Het ziet er op z'n minst exotisch uit. Ik heb er een stukje in mogen sturen en ik kan je zeggen: een aanrader. Geweldig! Je zit in een uiterst kitsch karretje van chroom en tentdoek. Hij is vrijwel helemaal open waardoor je door de wind en het geluid een bijzondere snelheidssensatie krijgt. Het is een beetje als kamperen. Je moet er waarschijnlijk van houden: het avontuurlijke zit hem in het spartaanse. Ik ben inmiddels wel een beetje bevooroordeeld omdat ik sinds kort meewerk aan de nieuwe TukTuk, maar ik ga er vanuit dat u een beetje tussen de reclame door kunt lezen.

Nu zijn TukTuks nog stinkende Thaise driewielers en dus niet veel beter dan een stinkende Duitse buikschuiver. Gelukkig hebben ze in Nederland wel gekozen voor een kleine 4-takt uit een Diahatsu die toch wel significant minder CO2 en NOx uitstoot dan een taxi. Daardoor zit de vaart nu goed in het bedrijf. Ze zoeken naargeestig naar nieuwe chauffeurs. De NS heeft een pilot met de wagentjes die landelijke aandacht krijgt. Het meest treffend vond ik de reactie van de Amsterdamse taxicentrale TCA op deze actie: "dat wordt oorlog". Dat lijkt me duidelijk een reactie van een klantgericht bedrijf.

Je kunt het overigens in Amsterdam, Den Haag en vanaf mei ook in Rotterdam proberen. De dienstverlening van TukTuk vind ik wèl transparant. Ze kennen een zonesysteem zonder voorrijkosten. Je betaalt €3,50 voor 1 persoon, €5,00 voor 2 en €6,50 voor drie personen. Vervolgens betaal je €3,00 per extra zone, ongeacht het aantal passagiers. Volgens mij is dat goedkoper dan een taxi, maar ik begrijp nooit helemaal wat dat kost.

De volgende stap is elektrisch. TukTuk is bezig met het ontwikkelen van een elektrische TukTuk die misschien wat inlevert op het kampeergevoel, maar dat dan ook aanspreekt op het caravan- en hotelpubliek. Elektrisch is overigens nog lang niet eenvoudig. Ondanks dat elektriciteit namelijk een fractie kost van benzine heeft het tal van andere nadelen. Dat zit hem eigenlijk alleen in de opslag. Er zitten uitdagingen aan de laadtijd, het bereik op één laadbeurt en de kosten. De accu's die nu te koop zijn laden al vrij snel, maar dat kost nog steeds enkele uren. Snellaadtechnologie bestaat, maar staat nog in de kinderschoenen. De capaciteit van de moderne accu's is toereikend voor dagelijks gebruik, maar dan hebben we het nog wel over vele tientallen kilo's aan batterijen. En hoe beter de accu scoort op deze factoren hoe forser de kosten van de afschrijving. Deze zijn een veelvoud van de kosten aan elektriciteit. Op deze pagina van groenopweg staat dat overigens erg goed uitgelegd.

Elektrische aandrijving kent naast bovenstaande nadelen eigenlijk alleen maar voordelen. Een elektromotor is veel efficiënter en vergt veel minder onderhoud. Daarnaast kan je hem ook gebruiken als dynamo bij het remmen. Zo win je veel energie terug. Elektriciteit valt goed duurzaam op te wekken en er ligt al een distributienetwerk. Een rekensom leert dat het voor TukTuk nu al loont om over te stappen. Het zoeken is nu naar investeerders die dit willen financieren. Als je dus nog ideeën hebt of mensen kent, laat het me weten!

Links:

www.tuktukcompany.nl

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.